Про мене

Моє фото
Люблю дітей свою сім'ю, свою професію та люблю допомагати людям.

Корекційно-розвивальні заняття

Ольшаницька ЗОШ – I-III ступенів


Затверджую
Методист Рокитнянського
Районного відділу освіти
            О. А. Сатиренко




Корекційно-розвивальна програма
розвитку різних видів пам’яті у дітей
молодшого шкільного віку



Автор
практичний психолог
Ольшаницької ЗОШ – I-III ст.
Пахаленко Ірина Андріївна




  
2013

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Однією з найважливіших характеристик усіх психічних процесів є пам'ять. Вона забезпечує єдність і цілісність людської особистості. Пам’яттю називається запам’ятовування, збереження та наступне відтворення індивідом його досвіду.
Види пам’яті:
1.     За характером психічної активності:
Моторна пам'ять – це запам’ятовування, збереження і відтворення рухів та їхніх систем. Ознакою доброї моторної пам’яті є фізична спритність людини, моторність у праці, те, що називають «золоті руки».
Емоційна пам’ять – це пам'ять на відтворення емоцій та почуттів. Пережиті та збережені в пам’яті почуття виступають як сигнали, які або спонукають до дії, або утримують від вчинків, що викликали в минулому негативні переживання. Саме почуття та емоції можуть виступати як «перший вузлик» у розгортанні ланцюжка асоціацій.
Образна пам'ять – це пам'ять на уявлення, на картини природи і життя, а також на звуки, запахи, смаки. Вона буває зоровою, слуховою, тактильною (дотиковою), нюховою, смаковою.
Ейдетична пам'ять – це результат збудження органів чуття зовнішніми подразниками. Ейдетичні образи пам’яті подібні до уявлень тим, що виникають за відсутності предмета, але характеризуються такою деталізованою наочністю, яка цілком недоступна звичайному уявленню.
Словесно-логічна пам'ять – це зміст думок особистості, втілених у формі мови. Відіграє провідну роль у засвоєнні знань учнями в процесі навчання.
2.     За характером мети діяльності:
Мимовільна пам'ять – це запам’ятовування та відтворення, за якого відсутня спеціальна мета щось запам’ятати чи пригадати.
Довільно пам'ять – це коли ставиться певна мета запам’ятовування і відтворення виступають як спеціальні мнемонічні дії.
3. За тривалістю утримання інформації пам'ять є : тривала, короткочасна, оперативна, тощо.
Корекційна розробка рекомендована для корекції процесів запам’ятовування в дітей молодшого шкільного віку. Кількість осіб у корекційній групі від 6 до 12 дітей.
Не всі діти мають можливість відвідувати дитячий садок. Вік першокласників коливається від 5,5 до 7,5 років. Тому слід враховувати не тільки рівень розвитку психічних процесів, але й рівень фізичного розвитку, менші діти швидко втомлюються, їм важко довго затримувати увагу на одному предметі, чи тривалий час сидіти на одному місці... Потрібно з перших занять налаштувати психологічно комфортні умови для проведення розвивальних вправ. Щоб діти були не скованими, а відкритими, жвавими, забезпечити інтерес до кожного із наступних занять. Інколи, можна познайомити їх із декількома віршами, нехай вони оберуть той, який найбільше сподобався і вивчать його сьогодні. Тобто можна замінювати одне заняття іншим, керуючись принципом від легшого до важчого, від простішого до складнішого. Заняття можуть проводитись не тільки психологом, але і вчителями, батьками.
Мета: розвивати різні види памяті в учнів початкових класів за допомогою різноманітних вправ.
При проведення корекційних занять, використовуються елементи гри, різних танцювальних рухів. Бо якщо сприйняття інформації супроводжується якою-небудь сторонньою механічною дією, то результативність запам’ятову-вання і точність наступного відтворення зростає. Діти швидше запам’ятовують рухи, потім сам текст вірша, а далі поєднують вірш з рухами. Вони виконують такі вправи із великим задоволенням. Розвиває память, збільшує словниковий запас, формує правильну вимову, розвивається мовлення.
Заняття з школярами необхідно проводити один-два рази в тиждень, тривалість одного заняття – 25-30 хв.


Навчально-тематичний план
 корекційно-розвивальної програми розвитку різних видів пам’яті у дітей молодшого шкільного віку
№ п/п
Зміст заняття
Кількість годин
1
Заняття №1
Вправа «Квіточка знайомств»
Вправа «Порахуйте від… і до…»
Вправа «Вивчення на пам'ять»

1
2
Заняття №2
Вправа «Мама називає мене…»
Психогімнастика
Повторення вірша «Гусак»
Вправа «Вивчення на пам'ять»

1
3
Заняття №3
Вправа «Доброго ранку»
Вправа «Ягоди»
Повторення вірша про мишку
Вправа «Вивчення на пам'ять»

1
4
Заняття №4
Вправа «Борщ»
Повторення вірша «Ми лісочком йшли»
Вправа «Вивчення на пам'ять»

1
5
Заняття №5
Вправа «Послухайте розповідь» (Н.Забіла «Ластівки»)
Бесіда
Повторення вірша «Ми лісочком йшли»
Вправа «Вивчення на пам'ять»

1
6
Заняття №6
Вправа «Фрукти»
Повторення вірша «Летять, летять сніжинки»
Вправа «Вивчення на пам'ять»

1
7
Заняття №7
Вправа «Дерева»
Повторення вірша  «Зайчик спати захотів»
Вправа «Вивчення напам'ять»

1
8
Заняття №8
Вправа «Повторення»
Вправа «Брати наші менші»
Вправа «Вивчення напам'ять»

1
9
Заняття №9
Вправа «Цікаві цифри»
Вправа «Повторення»
Вправа «Вивчення напам’ять»

1
10
Заняття №10   
Вправа «Дикі звірі»
Вправа «Сприймання на слух» («Їжачиха і їжачок»)
Вправа «Вивчення напам’ять»

1
11
Заняття №11
Вправа «Подорож до зоопарку»
Вправа «Вивчення напам'ять»

1
12
Заняття №12
Бесіда
Гра «Паровозик»
Вправа «Дні тижня»

1
13
Заняття №13
Вправа «Сусіди числа»
Вправа «Розминка»
Вправа «Місяці»

1
14
Заняття №14
Вправа «Свійські тварини»
Вправа «Повторення»
Вправа «Незакінчене речення»
Вправа «Вивчення напам'ять»

1
15
Заняття №15
Вправа «Чарівні слова»
Вправа «Повторення»
Вправа «Вивчення напам'ять»

1
16
Заняття №16
Вправа «Усне малювання»
Вправа «Повторення»
Вправа «Літери у слові»

1
17
Заняття №17
Вправа «Види транспорту»
Повторення вірша «Сніг, сніжок»
Вправа «Вивчення напам'ять»

1
18
Заняття №18
Вправа «Що змінилось?»
Гра «Тварини»

1
19
Заняття №19
Вправа «Чотири стихії»
Вправа «Кущі»
Вправа «Вивчення напам'ять»

1
20
Заняття №20
Вправа «Четвертий зайвий»
Повторення вірша «Ой ходила павонька»
Вправа «Вивчення напам'ять»

1
21
Заняття №21
Повторення вірша «Відерце»
Вправа «Вивчення напам'ять»
Вправа «Що змінилось?»

1
22
Заняття №22
Вправа «Цікаві цифри»
Повторення вірша «Дружно зайчики присіли»
Вправа «Вивчення напам'ять»

1
23
Заняття №23
Вправа «Назвіть одним словом»
Повторення вірша «Про зайчиків»
Вправа «Вивчення напам'ять»

1
24
Заняття №24
Вправа «Гриби»
Повторення вірша «Настала зима»
Вправа «Вивчення напам'ять»

1
25
Заняття №25   
Вправа «Назвіть слово на літеру…»
Повторення вірша «Ми йдемо, ми йдемо»
Вправа «Вивчення напам'ять»

1
26
Заняття №26
Вправа «Відгадай»
Повторення вірша «Новий рік»
Вправа «Вивчення напам'ять»

1
27
Заняття №27
Вправа «Музичні інструменти»
Повторення вірша «Синиччині суниці»
Вправа «Вивчення напам'ять»

1
28
Заняття №28
Вправа «Птахи»
Повторення вірша «Сопілка»
Вправа «Вивчення напам'ять»

1
29
Заняття №29
Вправа «Квіти»
Повторення вірша «Перепілка»
Вправа «Вивчення напам'ять»

1
30
Заняття №30
Вправа «Назвіть слово на літеру…»
Повторення вірша «Весняночка»
Вправа «Вивчення напам'ять»

1

Всього:
30


Заняття №1.
Мета: знайомство учасників корекційної групи між собою, налаштування сприятливого психологічного середовища для наступних занять, розвиток уваги, пам’яті.
Вправа «Квіточка знайомств». Діти стоять у колі, всі взялися за руки. Потім кожен по черзі отримують іграшку «Квіточку знайомств» і повинні назвати своє ім’я. Після кожного тренер запитує «Як звуть цю дівчинку чи цього хлопчика?», діти відповідають разом.
Вправа «Порахуйте від... і до...» Дітям пропонується порахувати:
від 6 до 10; від 7 до 2; від 1 до 5; від 3 до 8; від 9 до 1…
Вправа «Вивчення напам’ять»
Гусак
Бабці кланявся гусак – (ручки в боки)
Так і так... (діти нахиляють тулуб вліво)
Так і так... ( нахил тулуба  вправо)
Так і так...( нахил тулуба  вперед)
Так і так...( нахил тулуба   назад)
Ґелґотали гуси: (великий палець торкається до чотирьох інших)
       Дуже ввічливий гусак
В нашої бабусі!
                            О. Орач
Заняття №2.
Мета: налаштування сприятливого психологічного середовища для наступних занять, розвиток пам’яті, формування поваги один до одного.
Вправа «Мама називає мене...» Кожен по черзі повторює і продовжує фразу «Мама називає мене...», доповнюючи її пестливими словами.
Психогімнастика. Пострибали на правій нозі, пострибали на лівій нозі, пострибали на двох ногах. Підняли праву руку і ліву ногу, підняли дві руки вгору і праву ногу. Хлопчики повернулися наліво, дівчатка направо.
Повторення вірша «Гусак».
Вправа «Вивчення напам’ять» .
Тишком-нишком вийшла мишка
Тишком-нишком вийшла мишка із нори.(вказівний палець біля рота)
В шкряботушки ніс і вушка догори. (показують «ніс» і «вушка»)
Заняття №3
Мета: збільшення словникового запасу, розвиток уваги, пам’яті.
Вправа «Доброго ранку». Діти говорять разом:
«Доброго ранку, сонечко»;    «Доброго ранку, хмаринки»;
«Доброго ранку, вітер»;          «Доброго ранку, осінь».
Вправа «Ягоди». Назвіть, які ви знаєте ягоди, але так, щоб назви не повторювались, (бажано, щоб висловився кожен із учасників).
Повторення вірша про мишку.
Вправа «Вивчення напам’ять»
Ми лісочком йшли
Ми лісочком йшли (ходьба на місці),
Ягідки знайшли,
Присіли, порвали (присіли і рвуть)
У кошик поклали,
І далі пішли…(ходьба на місці)
Заняття №4
Мета: збільшення словникового запасу, розвиток мислення, мовлення, пам’яті.
Вправа «Борщ». Діти беруться за руки, утворюють коло. Українською стравою є червоний борщ. Давайте подумаємо і назвемо всі продукти, з яких готується ця страва, але потрібно називати, піднявши ручку, і слухати уважно, щоб назви не повторювались.
Повторення вірша «Ми лісочком йшли» .
Вправа «Вивчення напам’ять» Ми говорили про борщ, і в нього, крім овочів та м’яса можна додавати гриби, а де вони ростуть? Давайте далі вивчимо вірш.
Ми лісочком йшли
Ми лісочком йшли (ходьба на місці)
Грибочок знайшли,
Нагнулися, підняли (нахили тулуба вперед)
У кошик поклали,
І далі пішли…(ходьба на місці).
Ми лісочком йшли (ходьба на місці),
Горішок знайшли,
Потягнулися, дістали (потягнулися),
У кошик поклали,
І далі пішли…(ходьба на місці)

Заняття №5
Мета: збільшення словникового запасу, розвиток мислення, уваги, пам’яті.
Вправа «Послухайте розповідь». Прочитання психологом напам’ять твору
 Н. Забіли «Ластівки».
             Пригріва весняне сонце. В рівчаках біжать струмки. Метушаться за віконцем клопітливі ластівки. Вже останній сніг розтанув. Тепло. Весело. Весна!.. Яся встане вранці-рано та відразу — до вікна:
             — Чом це, мамо, пташенята до вікна летять щомить? Це вони до мене в хату, мабуть, хочуть залетіть? Відчини віконце, мамо, хай вони сюди летять! Я дивитимусь, руками я не буду їх займать!
             Підлетіли. Відлетіли. Тільки крильця — блим та блим!
              — Це вони будують вміло для своїх маляток дім. Все працюють безупинно, не марнують, бачиш, час. Грудочки м'якої глини в дзьобах носять раз у раз.
            Скоро буде тут гніздечко, добре зліплене з землі. В нім лежатимуть яєчка у м'якесенькім кублі.
            Потім будуть пташенята, ненажери — просто страх! Цілий день їм батько й мати все носитимуть комах.
            Підростуть в маляток крила, мати їх навчить літать, — так, як мама Ясю вчила в книжці літери читать.
            А тоді настане осінь. Стане зразу холодніш. Вранці ляжуть білі роси на травичку, на спориш...
            — Взимку ж, мамо, пташенятам буде холодно в гнізді! Правда, ти до мене в хату всіх їх пустиш отоді?
             — В теплий край тоді далеко полетять усі пташки: журавлі, качки, лелеки і маленькі ластівки.
                А як буде знов надворі тепло, весело, весна, — прилетять пташки з-за моря знов до нашого вікна!
Бесіда
Про що ви дізналися з прослуханої розповіді?
Як звати дівчинку?
Що біло спочатку: пташенята, гніздечко, яєчка?
Мама-ластівка навчить пташенят літати, так як мама Ясю вчила в книжці …
Які пташки вважаються перелітними, назвіть їх?
Що найбільше сподобалось в розповіді?
Повторення вірша «Ми лісочком йшли» .
Вправа «Вивчення напам’ять»
Летять, летять сніжинки
Летять, летять сніжинки
На дерева, на будинки,
На ліси, і на поля –
Біла-біла вся земля.

Заняття №6
Мета: збільшення запасу знань про навколишній світ, розвиток мислення, уваги, пам’яті.
Вправа «Фрукти». Назвіть всі фрукти, які ви знаєте, назви не повторюються.
Повторення вірша «Летять, летять сніжинки» .
Вправа «Вивчення напам’ять». Відгадайте загадку: «Сірий, пухнастий боягуз, живе у лісі, зимою змінює шубку на білу».
Зайчик спати захотів
Зайчик спати захотів, (труть руками очі)
Сам постелю постелив, (горизонтальний рух правою рукою зліва направо)
Сам приніс собі подушку, (тримають руки паралельно, показуючи спочатку ширину, а потім і довжину подушки)
Підмостив її під вушко. (дві долоньки складені під вушком)
Та у зайця довге вушко – (показують довжину)
Все звисає із подушки.
Заняття №7
Мета: збільшення запасу знань про довкілля, розвиток мислення, уваги, пам’яті.
Вправа «Дерева». Які ви знаєте дерева? Діти називають. Послухайте уважно.
Ліс великий і густий,
Линуть пісні звідусіль,
Тут дерева різні всі:
Хвойні є і листяні.
 1. Назвіть хвойні дерева.  2. Назвіть листяні дерева.  3. Які це фруктові дерева?
Повторення вірша «Зайчик спати захотів» .
Вправа «Вивчення напам’ять». Продовження віршика про зайчика.
Зайчик спить, а довге вушко
Все звисає із подушки.
Каже зайчику зайчиха:
-         Ти собі наробиш лиха…
Щоб не впасти із подушки,
підстели під себе вушко.
                 Володимир Кленц        
Заняття №8.
Мета: вироблення навичок для подолання сором’язливості, невпевненості в собі, розвиток мовлення, словесного малювання, розвиток пам’яті.
Вправа «Повторення». Давайте згадаємо вірш, який ми вивчили останнім.
Вправа «Брати наші менші». Розкажіть про тваринок, за якими ви доглядаєте і які живуть поруч із вами. Діти розповідають за бажанням, потрібно щоб всі висловились. Сьогодні ми вивчимо вірша про Кота Котовича.
Вправа «Вивчення напам’ять».
Мамо, стало холодно
-         Мамо, стало холодно,
надворі зима,
а в Кота Котовича
Рукавиць нема.
- Мамо, стало холодно,
надворі зима,
а в Кота Котовича
Валянок нема.
- Мамо, стало холодно,
Пада білий сніг,
а в Кота Котовича
лиш сумні пісні.
                                                                  Є. Гуцало
Заняття №9.
Мета: розвиток словесно-логічної пам’яті.
Вправа «Цікаві цифри». Дітям послідовно зачитуються рядки цифр з інтервалом в 1 с між цифрами. Діти повинні їх запам’ятати, і відразу ж після прочитання кожного рядка, відтворити. Завдання поступово ускладнюється за рахунок збільшення кількості цифр в кожному наступному рядку (на одну).
5 7 2 5        2 6 4 2 0              4 5 9 6 4 5           4 8 5 6 8 1 4        5 7 1 6 5 7 9 4
Вправа «Повторення». Давайте згадаємо вірш, який ми вивчили останнім.
Вправа «Вивчення напам’ять». Цей вірш має ще і продовження, послухайте і давайте вивчимо разом:
 У Кота Котовича-                            Тож Коту Котовичу
Став червоний ніс,                           гірко цілий день,
У Кота Котовича                    хай в мої озується
Повні очі сліз.                        і надвір іде.
Є. Гуцало


Заняття № 10.
Мета: розвиток словникового запасу, збільшення обсягу знань про навколишній світ, розвиток уважності, розвиток пам’яті.
Вправа «Дикі звірі». Назвіть, яких ви знаєте тварин, що живуть у лісі. Тільки слухайте уважно, щоб не повторювались назви тварин.
Вправа «Сприймання на слух». Сьогодні ми поговоримо про Їжачка. Прослухайте вірш:
                   Їжачиха і їжак
Їжачиха і їжак
не помиряться ніяк.
 - Ти колючий! Пострижися!
- Ти колюча! Не колися!
- Я колючий? Хто б казав!
- Нащо ти колючу взяв?
- Від колючого я чую!
- Я колючій не дивую!
- Не дивуєш? От дивак!
А іще ж, либонь, їжак.
- Не дивуєш? От дивачка,
а іще ж, либонь, їжачка…
Їжачиха і їжак
не помиряться ніяк.
                  Є. Гуцало
1.     Про кого ви слухали?                             2. Чому вони сперечаються?
Вправа «Вивчення напам’ять» .
Їжачиха на обід
Їжачиха на обід,
Яблука варила.
І старого Їжака
Лагідно просила:
-         Ти бери Їжаченя,
І часу не гайте,
Хутко листячко сухе,
У купки згрібайте.
Бо до двору йде зима
Біла, волохата,
А у нас кругом дірки
І не вкрита хата.

Заняття № 11.
Мета: розвиток словникового запасу, збільшення обсягу знань про навколишній світ, розвиток уяви, мислення, пам’яті.
Вправа «Подорож до зоопарку». Діти беруться за руки і утворюють коло. Потім закривають очі, уявно подорожують до зоопарку. Через 2 хв. очі відкривають. Потім відповідають на запитання, відповіді не повторюються:
1.     Яких пташок ви бачили?          2.  Яких тварин ви бачили?
3. Яких плазунів ви бачили?         4. А хто ще живе у зоопарку?
Вправа «Вивчення напам’ять».
Два півники, два півники!
Два півники, два півники
Горох молотили.
Дві курочки-чубарочки
До млина носили.
Цап меле, цап меле,
Коза насипає,
А маленьке козенятко
На скрипочці грає.
Заняття № 12.
Мета: вивчити  назви пір року та місяці, назви днів тижня.
Кількість осіб – 12. Можуть брати участь як учні з низьким рівнем розвитку психічних процесів так і інші бажаючі.
Бесіда.
Які ви знаєте пори року?
Чим відрізняється осінь від зими?
В яку пору року на деревах з’являється листя?
Коли люди найчастіше відпочивають?
Гра «Паровозик». Діти сидять за партами. Формуються групи по 3 особи. Кожен має запам’ятати свою назву місяця.
І група. Загадуються три загадки про зиму, сніг, мороз, хто відгадує – це І група. Вони виходять наперед. Цих дітей всі будуть називати зимою. Кожен із трьох отримують назви місяців. Ця дівчинка – Грудень, цей хлопчик – Січень, ця дівчинка – Лютий, запам’ятали, повторюйте. Місяці зими міняються місцями, а діти називають їх. Далі місяці утворюють паровозик «Зиму», бігають разом між рядами парт, тримаючись за плечі попереднього місяця, а всі інші сплескують в долоні і називають: Грудень, Січень, Лютий… Потім сідають на місця.
ІІ група. Створюється аналогічно до першої, але загадки вже стосуються весни.
Дітей називають весняними місяцями: Березень, Квітень, Травень. Далі місяці утворюють паровозик «Весну», бігають разом між рядами парт, а всі інші сплескують в долоні і називають: Березень, Квітень, Травень…Діти сідають на місця.
ІІІ група. Створюється аналогічно до першої, але загадки стосуються літа. Дітей називають літніми місяцями: Червень, Липень, Серпень. Далі місяці утворюють паровозик «Літо», бігають разом між рядами парт, а всі інші сплескують в долоні і називають: Червень, Липень, Серпень… Потім сідають на місця.
ІV група. Всі, хто залишився, утворюють групу. Дітей називають осінніми місяцями: Вересень, Жовтень, Листопад. Далі місяці утворюють паровозик «Осінь», діти бігають разом між рядами парт, а всі інші сплескують в долоні і називають: Вересень, Жовтень, Листопад…
 Утворюють загальний паровозик «Рік». Починаючи із січня і закінчуючи груднем. Діти називають по черзі кожен свою назву місяця.
Вправа «Дні тижня». Назвіть, які ви знаєте, дні тижня. Ми будемо запам’ятовувати їх порядок: Понеділок, Вівторок, Середа, Четвер, П’ятниця, Субота, Неділя. Давайте повторимо.
Заняття № 13.
Мета: закріпити знання про назви пір року та місяці, назви днів тижня, розвиток мислення, пам’яті.
Вправа «Сусіди числа». Дітям називають числа від 1 до 10 у будь-якому порядку, а їм потрібно назвати сусідів цього числа, тобто попереднє число і наступне. Наприклад: Число «6», сусідами цього числа є числа «5» і «7», Попереднє «5», наступне «7».
Вправа «Розминка».  Назвіть сусідів днів тижня. Сьогодні Вівторок, завтра буде …, вчора був…, післязавтра буде…, після вчора була …, і т. д.
Вправа «Місяці». А) Дітям називають пору року, а їм потрібно сказати, які місяці до неї відносяться. Б) Назвіть місяць на літеру «Л», «С», «Ч»…
Вправа «Вивчення напам’ять» .
Вкриває сніжок срібний зелені гілочки
І сяють на ялинці яскраві зірочки.
Заняття № 14.
Мета: розширити знання про навколишній світ, розвиток мислення, пам’яті.
Вправа «Свійські тварини». Назвіть, яких ви знаєте свійських тварин.
Вправа «Повторення». Давайте згадаємо вірш, який ми вивчили останнім.
Вправа «Незакінчене речення». Маленька корова – це… Маленька собака – це… Маленький кіт – це… Маленька овечка – це… Маленька коза – це…
Вправа «Вивчення напам’ять».
Рудий Барбос.
- Гав! – гарчить рудий Барбос.
Він рудих лякає ос,
Знають букву «Р» Барбоси,
Хоч її не знають оси.
Заняття № 15.
Мета: розвиток різних видів пам’яті.
Вправа «Чарівні слова». Дітям зачитують десять слів, які не пов’язані за змістом, напр.: стіл, море, глина, вікно, помідор, літак, тарілка, книга, дим, рік.
Дітям треба їх запам’ятати, і відразу ж після прочитання, відтворити в будь-якому порядку.
Вправа «Повторення». Давайте згадаємо вірш, який ми вивчили останнім.
Вправа «Вивчення напам’ять» .
Морозець, морозець.
Морозець, морозець не щипай нам щічки (щипають свої щоки)
Теплі валянки у нас, шубки й рукавички, (згинають і розгинають кулачки)
Морозець, морозець, плещемо в долоні, (сплескують в долоні 5 разів)
У дівчаток і хлоп’яток носики червоні. (вказівним пальцем торкаються носа)
                                              Г. Бойко

Заняття № 16
Мета: збагачення словникового запасу, розвиток уяви, пам’яті, уваги.
Вправа «Усне малювання». Треба подумати і скласти всім разом невелике оповідання про зиму. Всі по одному реченню доповнюють.
Вправа «Вивчення напам’ять».
Сніг, сніжок.
Сніг, сніжок засипав поріжок,
І вийшли ми погратися
У сніжки на лужок.
- Гей дітвора, весела гра,
Закінчимо грать – підемо читать,
Учитись треба друзі
На десять, на десять, на десять.
Вправа «Літери у слові».  Дітям називають слова, а їм треба сказати,
з якої літери вони починаються: щука, дзвоник, автобус, персик, літо, нога, сад, якою літерою закінчуються: зерно, віник, сокіл, суп, піраміда, сир, кінь, чай, ти.
Заняття № 17
Мета: розвиток мовлення, мислення, пам’яті.
Вправа «Види транспорту». Назвіть види транспорту водного, повітряного, наземного…
Повторення вірша «Сніг, сніжок».
 Вправа «Вивчення напам’ять». Котику-воркотику
Котику-воркотику,
Одягни сорочку!
-         Я не вмію!
 Котику-воркотику,
Зашнуруй шнурочки!
-         Я не вмію!
 Котику-воркотику,
Застебни всі  ґудзики!
-         Я не вмію!
 Котику-воркотику,
Приміряй картузика!
-         Я не вмію!
Як не вміє котик,
То чи вміє хлопчик?
Вміє, вміє! 
                  Тамара Коломієць
Заняття № 18
Мета: розвиток зорової пам’яті, повторити та закріпити вивчене раніше.
Вправа «Що змінилося?» розгляньте малюнки, запам’ятайте, в якому порядку вони розташовані. Малюнки демонструються протягом хвилини. Діти запам’ятовують, де що лежить, потім закривають очі, психолог змінює розташування спочатку 1-2 предметів, а потім 2-3, потім 3-4. Діти називають, що змінилося.






Гра «Тварини» . Кожній дитині називають одну із тварин, про яку раніше вивчали віршик. Тварини: їжак, зайчик, мишка, песик, Кіт Котович, Котик-воркотик, гусак, зайчики. Дітям треба розказати вірші.
Заняття № 19
Мета: розвиток зорової пам’яті, уваги, пов’язаної із слуховим сприйманням та відповідними діями, рухами.
Вправа «Чотири стихії».  Діти стоять в колі, повторюють команди:
Вода – руки витягнуті вперед, рухи хвилеподібні;
Земля – діти присідають, опустивши руки;
Вітер – піднімають руки вгору, стоять;
Вогонь – роблять кругові оберти руками в ліктьових суглобах.
Діти повинні вивчити ці команди, потім психолог називає одну із них, а вони відтворюють, хто зробить помилку, той виходить із кола, залишається найсильніший, тобто найуважніша дитина.
Вправа «Кущі». Назвіть, які ви знаєте кущі, назви не повторюються.
Вправа «Вивчення напам’ять».


Ой ходила павонька
Ой ходила павонька по горі,
Погубила пірячко по траві.
Там Олеся гуляла,
Пірячко збирала.
Пірячко збирала
В подушечки клала.
                   Народна творчість
Заняття № 20
Мета: розвиток пам’яті, розвиток мислення, мовлення.
Вправа  «Четвертий зайвий». Дітям послідовно зачитують рядки із чотирьох слів, їм треба визначити і назвати зайве слово, яке не пов’язане з трьома іншими.
Слова:        Молоко, хліб, масло, сметана.
Береза, сосна,  дерево, дуб.
Літо, осінь, весна, сніг.
Літак, людина, автобус, корабель.
Книга, зошит, ложка, лінійка.
Повторення вірша «Ой ходила павонька».
Вправа «Вивчення напам’ять».
Відерце
Відерце, відерце,
Посріблене денце.
Скажи, де бувало,
Кого напувало?
-         Напувало городину,
Напувало смородину,
І вербу пелехату,
І козу бородату,
І тепер не гуляю –
Горобців напуваю.
                   Тамара Коломієць
Заняття № 21.
Мета: розвиток моторної, зорової та слухової пам’яті.
Повторення вірша «Відерце».
Вправа «Вивчення напам’ять».
Дружно зайчики присіли
Дружно зайчики присіли, (всі присіли)
І капусту швидко з’їли. (рухи то справа, то зліва до рота)
Ось пелюстка смачна дуже,
Ти погладь животик друже. (гладять животики)
Всі животики кругленькі, (встали, малюють велике коло в повітрі)
Пострибали помаленьку. (стрибають на двох  ногах)
Вправа «Що змінилося?» розгляньте малюнки, запам’ятайте, в якому порядку вони розташовані. Малюнки демонструються протягом хвилини. Діти запам’ятовують, де що лежить, потім закривають очі, психолог змінює розташування спочатку 1-2 предметів, а потім 2-3, потім 3-4. Діти називають, що змінилося.
 





Заняття № 22
Мета: розвиток словесно-логічної пам’яті.
Вправа «Цікаві цифри». Дітям послідовно зачитуються рядки цифр з інтервалом в 1 с між цифрами. Діти повинні їх запам’ятати, і відразу ж після прочитання кожного рядка, відтворити. Завдання поступово ускладнюється за рахунок збільшення кількості цифр в кожному наступному рядку (на одну).
2 5 7  2       2 6 4 6 4              4 5 8 9 4 5           4 8 5 6 8 1 4        5 7 1 1 3  7 9 4
Повторення вірша «Дружно зайчики присіли».
Вправа «Вивчення напам’ять».
Про зайчиків
Зайчики сіренькі сидять,
І вухами ворушать,
Ось так, ось так. (голова вправо і вліво)
Зайкам холодно сидіти,
Треба лапоньки погріти,
Ось так, ось так.(плещуть у долоні)
Зайкам холодно стояти,
Треба трішки пострибати,
Ось так, ось так.(стрибають на двох ногах)
Заняття № 23
Мета: розвиток мислення, збагачення словникового запасу, розвиток пам’яті.
Вправа «Назвіть одним словом». Назвати запропоновані три слова поняттям узагальнюючим, яке може складатися із декількох слів.
Скрипка, сопілка, рояль – музичні інструменти.
Персик, абрикос, апельсин – фрукти.
Жовтий, зелений, синій – кольори.
Суп, каша, котлета – їжа.
Горобець, качка, ворона – птахи.
Повторення вірша «Про зайчиків».
Вправа «Вивчення напам’ять».
Настала зима
Настала зима, пташок вже нема,
Засипало снігом, ліси і поля.
Любить зиму мала дітвора –
Бо як кажуть зима – то «чудова пора».
Заняття № 24
Мета: збільшення запасу знань про навколишній світ, розвиток уваги, пам’яті.
Вправа «Гриби». Назвіть, які ви знаєте гриби, але так, щоб назви не повторювались, (бажано, щоб висловився кожен із учасників).
Повторення вірша «Настала зима».

Вправа «Вивчення напам’ять».

 Ми йдемо, ми йдемо

Ми йдемо, ми йдемо

Мостом через річку,

Несемо, несемо

Козлику травичку.
Вовк гарчить,
Вовк гарчить,
Клацає зубами:
- Не пущу, не пущу
Діток за грибами.
Заняття № 25
Мета: розвиток мислення, мовлення, уваги, пам’яті.
Вправа «Назвіть слово на літеру…» Дітям потрібно назвати всі слова, які вони знають на певну літеру, діти називають по черзі, слова не повторюються.
Літери: «К», «Н», «Л», «З», «А».
Повторення вірша «Ми йдемо, ми йдемо».

Вправа «Вивчення напам’ять».

Новий рік
Новий рік, новий рік,
Вже ступає на поріг,
Будуть танці круг ялинки,
Будуть ігри, буде сміх.
Заняття № 26
Мета: розвиток уваги, мовлення, пам’яті.
Вправа «Відгадай». Дітям зачитуються коротенькі римовані рядочки, а їм необхідно назвати, яка літера в них повторюється найчастіше.
Га-га-га і ге-ге-ге,                    Автобус їде по алеї,         Носоріг нас не любив,
Це напевно буква «Г»,     Акація цвіте в саду,       Носом нірку собі рив,
Бо вона якраз така,        А ми зібралися під нею,    Ну для чого тобі нірка?
Наче шия в гусака.        Абетку вивчимо легку.      Коли й так в неволі гірко.
Повторення вірша «Новий рік».

Вправа «Вивчення напам’ять».

                                               Синиччині суниці
Із галявини синички
Несли ягоди сунички.
А шпаки у них питали:
 - Де це жару ви набрали?..
- То не жар, а ягідки.
Пригощайтеся, шпаки!
                                                                  Володимир Кленц
Заняття № 27
Мета: розвиток мислення, пам’яті, мовлення.
Вправа «Музичні інструменти» Назвіть, які ви знаєте музичні інструменти.
Повторення вірша «Синиччині суниці».

Вправа «Вивчення напам’ять».

                            Сопілка
                   Ой у полі, у овсі
Співа перепілка,
А на горі, на високій
Виграє сопілка.
Синьоокеє хлоп’ятко
Ягняток пасе,
Голос славної сопілки
По лісу несе.
                                      І. Кривошея        
Заняття № 28
Мета: збагачення словникового запасу, збільшення запасу знань про навколишній світ, розвиток уваги та уважності, пам’яті.
Вправа «Птахи». Назвіть, яких ви знаєте птахів, назви не повинні повторюватись, кожна дитина повинна назвати якусь пташку.
Повторення вірша «Сопілка».

Вправа «Вивчення напам’ять» (можна принести малюнок чи фото перепілки)

                            Перепілка
Перепілка гарна птиця,
Та хлоп’ят вона боїться,
А хлоп’ята візьмуть гілку
Та й лякають перепілку.
Не потрібно так лякать –
В неї п’ять перепелят.
Заняття № 29
Мета: збільшення запасу знань про навколишній світ, розвиток пам’яті.
Вправа «Квіти». Назвіть, які ви знаєте квіти, назви не повинні повторюватись, кожна дитина повинна назвати якусь квітку.
Повторення вірша «Перепілка».
Вправа «Вивчення напам’ять».
                            Весняночка
 - Весно-весно-весняночко!
 - Чого тобі, Оксаночко?
 - Хочу пролісків блакитних,
Ранків сонячних привітних,
Щоб «Весняночка» на полі
Задзвеніла в дружнім колі. – 
Усміхнулася весна:
 - Ось тобі, Оксанко, на:
Рясти, проліски блакитні,
Ранки сонячні привітні. –
І «Весняночка» на полі,
Задзвеніла в дружнім колі.
                   Платон Воронько       
Заняття № 30
Мета: розвиток пам’яті, мовлення, уваги, мислення.
Вправа «Назвіть слово на літеру…» Дітям потрібно назвати всі слова, які вони знають на певну літеру, діти називають по черзі, слова не повторюються.
Літери: «Ч», «Г», «В», «О», «Я».
Повторення вірша «Весняночка».
Вправа «Вивчення напам’ять».
                                      Кожушок 
Йшов сніжок на торжок
Продавати кожушок.
Кіт купив того кожуха,
Загорнувсь по самі вуха,
Як забіг у нім до хати,
Хутро стало розтавати.
Сів Воркотик за мішком
Тай умився кожушком.
                  П.Воронько



Список використаної літератури:

1.     Визначення готовності дитини до навчання в школі // Психолог. –  № 13. – 2003. –  48 с.
2.     Вправи на розвиток інтелектуальної сфери (Додаток) // Соціальний працівник. – №24. – 2007. – 32 с.
3.     Євген Гуцало. Без дороги ходить дощ. – К.: Веселка, 1999. – 24 с.
4.     Лозниця В. С. Психологія і педагогіка: основні положення. Навч. посібн. для самостійного вивчення дисципліни. – К.: «ЕксОб», 2001. – 304 с.
5.     Малярчук А. Я. Дидактичний матеріал для виправлення мовних недоліків: Навч. посібник для вчителів-логопедів, вчителів і вихователів шкіл та дитячих садків. – 2-ге вид., випр. та доп.. – Київ; Ірпінь: ВТФ «Перун», 1997. – 408 с.
6.     Платон Воронько. Вірші та поеми 1962-1970. Твори у двох томах. Том 2.  – К.: Дніпро, 1973. – 440 с.
7.     Телєжнікова Т. Головна книга про вашого малюка. – Донецьк: ТОВ ВКФ
«БАО», 2007. – 336 с.

Розвивальні заняття


Граюсь, граюсь – розвиваюсь
(психогімнастика для учнів 1-их класів)











Адаптовані
практичним психологом
Пахаленко І.А.








2010

Заняття 1
1.                 Вітання. Діти стають у коло. Беруться за руки і передають потиски один одному («струм»). Усміхаються одне одному. Сідають на стільці по колу.
2.                 Знайомство. Діти перекидають один одному кульку чи м’ячик і називають своє ім’я. розповідають про своє ім’я:
·                                     чому його (її) так назвали;
·                                     які є пестливі імен;
·                                     як називають удома, у класі, у дворі;
·                                     що означає це ім’я;
·                                     чи подобається ім’я. 
3.                 «Розфарбувати картинку». Спочатку розглядають картини всі разом. А потім розмальовують кожен свою і дають імена дітям та кличку кролику, пишуть їх на зворотному боці аркуша, підписують своє ім’я та прізвище. (Усе це виконується під супровід музики.)
4.                 Рухлива гра «Слухай оплески ».
Мета: Розвиток активної уваги.
Процедура гри6 Діти вільно рухаються по колу. Коли ведучий плескає в долоні певну кількість разів, діти набувають відповідної пози (на 10-20 секунд).
Кількість плескань
Поза дітей
1
Поза «лелеки» (дитина стоїть на одній нозі, притиснувши другу)
2
Поза «жаби» (присісти, п’ятки разом, коліна нарізно, руки на підлозі)
3
Діти продовжують рух по колу
Кожна наступна гра повторюється кілька разів із новими завданнями (ведучий сам вигадує пози). Загальна тривалість гри  25 хвилин.
5.                 «Прощання». Усі діти разом з ведучим беруться за руки. Усміхаються одне одному. Передають «струм».

Завдання 2 
1.                 «Вітання».
2.                 Гра «Літери алфавіту».
Варіант А.
Мета: розвиток уваги.
Процедура гри: кожній дитині присвоюється певна літера алфавіту.
Ведучий називає літеру. Та дитина, якій присвоєна ця літера, плескає в долоні.

Варіант Б.
Мета: розвиток довільної уваги, закріплення навичок читання.
Процедура гри: як і в грі А, дітям роздаються назви літер, крім «й», «ь». ведучий вимовляє слово і пише його на дошці, потім діти «друкують» це слово. Плещуть у долоні в тій послідовності, у якій написані букви в слові. Коли все слово надруковане, всі діти плещуть у долоні. Можливі слова: дім, тато, ти, їжак, мама, цирк.
3.                 «Уяви звук».
Мета: розвиток творчої уяви, розслаблення.
Процедура гри: Ви всі знаєте, що корова мукає, собака гавкає, двері грюкають, дзвоник дзвенить, свисток свистить, дитина плаче, грім гримить…
Усі ці звуки ви не раз чули. А от чи можете ви собі уявити незвичайні звуки? Уявіть і ви почуєте незвичайні звуки або вигадаєте свої, нікому поки не відомі.
Уявіть, що ви можете записати свої улюблені звуки на магнітофон. Хто хоче записати свої улюблені звуки?
Уявіть, як звучить м’яка, пухнаста хмаринка.
Опишіть або намалюйте звучання хмаринки. (пропонуються спеціальні бланки, діти малюють під музику.)
4.                 «Прощання». Обговорення робіт. Заохочення.

Заняття 3
1.                 «Вітання».
2.                 Гра «Повтори за мною».
Мета: розвиток моторно-слухової пам’яті.
Процедура гри: а) ведучий відстукує певний ритм кінцем олівця по столу. Ритмічна фраза має бути короткою і чіткою. Хтось із дітей (за бажанням) повторює ритм. Якщо правильно – діти підносять великий палець, якщо ні – опускають великий палець униз;
б) ведучий або програє на фортепіано, діти відтворюють ударами олівця по столу (25 хвилин).
3. Гра «Художник».
Мета: розвиток спостережливості, пам’яті, комунікативних здібностей.
Процедура гри: із групи дітей вибирається двоє. Решта – «глядачі». Один аз обраних – «художник» (за бажанням), другий – «замовляє йому свій портрет».
«Художник» уважно дивиться на свого «замовника» (1,5-2 хвилини). Потім повертається і описує його зовнішність.
Зауваження до гри:
·                                     якщо «художник» квапиться, дозволяється ставити запитання: «яке у Сашка волосся?», «Які у нього очі?», «У що вдягнений?» тощо;
·                                     забороняється висловлювання образливих зауважень на адресу дітей, які мають фізичні вади;
·                                     ведучий повинен підкреслювати зовнішні риси дітей: «А ну згадай, яка Оля гарна» тощо.
3.                 Релаксивне малювання «Уяви звук».
Минулого разу ми уявили, як звучить хмаринка, а зараз уявіть собі звук… солоного огірочка.
Опишіть або намалюйте звук (роздають бланки). Обговорення робіт.
5. «Прощання».

Заняття 4
1.                 «Вітання».
2.                 Гра «Телефон зламався».
Мета: розвиток сприймання та пам’яті.
Процедура гри: у групі дітей за їхнім бажанням вибирається один ведучий. Потім уся група дітей стає до нього спиною і ніхто не підглядає. Ведучий підходить до когось із дітей і потайки від інших показує якусь позу (вигадує її сам).
Потім ведучий відвертається й відходить убік. Дитина, якій показали позу, вибирає іншого учасника і показує йому ту позу, яку вона бачила. Коли всі діти покажуть одне одному пози, вони стають обличчям у коло.
Ведучий стає у свою позу, а той, хто був останнім – у свою. Перша і остання поза порівнюються.
Зауваження до гри:
·                                Пози мають бути різноманітними;
·                                Якщо діти соромляться й переживають, що їхні пози різні, необхідно пояснити, що так і має бути, варто розказати їм про «зіпсований телефон».
3.                 гра «заборонена цира2.
Мета: розвиток самоконтролю, само дисциплінованості, уваги.
Процедура гри: вибирається певна цифра, наприклад 4, яку забороняється називати. Діти стають у коло і за годинниковою стрілкою рухають о черзі: 1, 2, 3... Коли підходить черга четвертої дитини, вона не вимовляє цифру, а плескає в долоні. «Забороненими» можуть бути: 4, 7, 14, 15, 18, 21, 23 тощо.
4.                 Релаксивне малювання «уявіть собі…»
Спробуйте сьогодні уявити свій власний звук. Опишіть його. Уявляйте й фантазуйте. Обговорення, заохочення.
5.                 «Прощання».

Заняття 5
1.                 «Вітання».
2.                 Гра  « Тінь».
Мета: розвиток спостережливості, пам’яті, внутрішньої свободи.
Процедура гри: звучить легка музика. Із групи дітей вибирають двох. Одна дитина – «мандрівник», друга – його «тінь». Решта – «глядачі».
Мандрівник іде через поле, а за ним на 2-3 кроки позаду його «тінь», яка намагається скопіювати рухи мандрівника. Бажано стимулювати «мандрівника» до виконання різних рухів: зірвати квітку, присісти, пострибати на одній нозі, зупинитися і подивитися попід руку тощо.
3.                 повторення гри «Друкарська машинка» (заняття 2).
4.                 Релаксивне малювання «Уявіть собі…».
Ви всі добре знаєте, що трава зелена, небо синє, помідор червоний, корови не бувають фіолетовими, а місяць часто буває сріблясто-білим.
Усі ці й багато інших кольорів вам добре відомі.
А ось якого кольору доброта?
Уявіть, і ви побачите незвичайні кольори і фарби, нікому поки що не відомі.
Уявіть яких кольорів олівці можуть бути в коробці?
А тепер уявіть, якого кольору… сміх?
Опишіть або намалюйте колір сміху. Роздають бланки, звучить запис музики.
Обговорення робіт.
5.                 «Прощання».

Заняття 6
1.                 «Вітання».
2.                 Гра « Чарівне слово».
Мета: розвиток довільності психічних процесів, самоконтролю і уваги.
Процедура гри:

Варіант А.
Діти і ведучий стають у коло. Ведучий пояснює, що він показуватиме різні рухи, а діти мають їх повторювати, але тільки в тому випадку, коли ведучий додасть слова «будь-ласка». Якщо ведучий не промовляє це слово, діти не рухаються. «Чарівне» слово ведучий промовляє через 1-5 рухів.

Варіант Б.
Процедура гри та сама, але той із дітей, хто помилився, повинен вийти на середину і виконати якийсь «номер» ( заспівати пісню, прочитати вірш, вигадати нову гру тощо).
3.                 Повторення гри 2заборонена цифра» ( заняття 4).
4.                 Релаксивне малювання « Уяви собі…»
Уявимо, якого кольору… гострий біль. Опишіть або намалюйте. Роздаються бланки, лунає музика. Обговорення робіт, обмін враженнями.
А на канікули буде вам ось таке завдання: уявіть свій колір, колір, який бачите тільки ви. Опишіть або намалюйте його.
5. «Прощання».

Заняття 7
1.                 «Вітання».
2.                 Гра « Візьми і передай».
Мета: розвиток уяви.
Процедура гри: діти сидять по колу та передають один одному уявні предмети, називаючи їх.
Наприклад, Сашко передає Олі «тяжку валізу», вона ледь-ледь піднімає, демонструючи яка вона важка тощо.
3.                 Гра «Слухай оплески» (заняття 1)
4.                 Релаксивне малювання «Уявіть собі…»
Ви знаєте, що смажена картопля – солона, лимон – кислий, морозиво – солодке, а від цибулі, гірко в роті. Смак цих та багатьох інших продуктів вам знайомий. А у своїй уяві ви можете створити зовсім неіснуючий смак?
Уявіть собі на смак лоскіт. У кого який він?
А тепер уявіть і спробуйте намалювати смак… сонячного світла.
Малювання під музику. Обговорення робіт.
5.                 «Прощання».

Заняття 8
1.                 « Вітання»
2.                 Бесіда про страх (хто чого боїться, чи боявся раніше, чи боялася сама ведуча і таке інше).
3.                 «Намалюй свій страх».
Мета: заняття страхів.
Процедура гри: діти сидять за столами. Їм пропонується намалювати малюнок за назвою «мій страх».
Після того, як діти намалюють малюнки, відбувається їх обговорення, обмін враженнями.
4.                 Будь-яка весела, емоційна гар, що була раніше знайома дітям.
5.                 «Прощання».

Заняття 9
1. «Вітання»
2. Гра «Чотири стихії»
Мета: розвиток уваги, пов’язаної з координацією слухового та рухового аналізаторів.
Процедура гри: діти сидять по колу. За командою ведучого виконують певні рухи руками.
Команда
Рухи руками
«Земля»
Діти опускають руки вниз
«Вода»
Витягують руки вперед
«Повітря»
Піднімають руки вгору
«Вогонь»
Роблять оберти руками в ліктьових суглобах

3. Гра «Пози»
Мета: розвиток спостережливості та пам’яті.
Процедура гри: за бажанням із групи вибирають 5 дітей. Решта - «глядачі». Один із п’яти обраних – ведучий. Четверо показують йому свої «пози». Він обходить дітей та запам’ятовує їхні пози. Потім йдуть на місця, а ведучий повторює їхні пози в тій послідовності, у якій він їх бачив.
«Глядачі» вигукують із «залу», правильно повторюється поза чи ні. Якщо неправильно, то один із «глядачів» виходить «на сцену» і виправляє помилку.
4. Релаксивне малювання «Уявіть собі...»
А сьогодні спробуйте уявити, який на смак... знак питання. Спробуйте намалювати. роздаються спеціальні бланки, звучить музика. Обговорення робіт.
5. «Прощання».
   
Заняття 10
1. «Вітання».
2. Гра «Чарівне слово» (заняття 6)
3. Гра «Крапка».
Мета: розвиток творчої уяви, розслаблення.
Процедура гри: діти ставлять велику крапку фарбою на одну половину папірця. потім папірець згортають навпіл. Крапка копіюється на другій стороні. Діти вигадують та вгадують різні зображення, що бачать на крапці.
4. Гра «Запам’ятай послідовність».
Мета: розвиток пам’яті.
процедура гри: вибираються 6-7 дітей. Решта - «глядачі».
Із обраних дітей один – ведучий. Інші учасники шикуються в потяг - «їдуть». ведучий повинен подивитися на «потяг» одну хвилину, а потім відвернутися і порахувати дітей по іменах так, як вони стоять у «потязі».
Після цього учасники стають «глядачами», а «на сцену» виходять інші діти.
5. «Прощання». 
        


Немає коментарів:

Дописати коментар