Про мене

Моє фото
Люблю дітей свою сім'ю, свою професію та люблю допомагати людям.

Діагностика

Перелік психодіагностичного інструментарію,
який використовується працівниками психологічної служби
Ольшаницької ЗОШ І-ІІІ ступенів

Напрями
психологічного
супроводу
Назва
методики
автор
Мета завдання
Джерело
Для якого віку
Сфера дослідження*
При-мітки
особис-тісна
пізна-вальна
емоційно-
вольова
поведін-кова
Готовність
дітей
до школи
Графічний тест шкільної зрілості (модифікація тесту А. Керна-Йїрасека)
визначення рівня шкільної зрілості першокласників
Л.Н.Абрамова
Е.И.Кульчицька „Чи готова ваша дитина до школи?”, - К., „Знання”,1991,25с
5 – 6 років






+





+



Тест вербального інтелекту |BI| А. Йїрасека




визначення рівня шкільної зрілості першокласників



Л.Н. Абрамова
Е.И.Кульчицька
„Чи готова ваша дитина до школи?”, - К., „Знання”,1991,25с

5 – 6 років








+









Методика дослідження готовності дитини до шкільного навчання в сфері пізнавальної діяльності (модифікований варіант завдань Власової, Познера)
дослідження рівня узагальненнягнучкості, логічності, критичності мислення








Т.Н.Третьяк
А.С.Полякова
Методичні рекомендації,-К., „Знання” 1992,48с
5 – 6 років














+
















Модифікація «Графічного диктанту» Д. Ельконіна
Вивчення рівня графічних умінь
Я хочу, я можу, я буду добре вчитися/ Упорядник Т. Гончаренко. – К.: редакція загальнопедагогічних газет,2003,с.24
5-6 років






+


Тест «Віддалені асоціації» (невербальна модифікація тесту А. Медніка)
Вивчення рівня розвитку креативних умінь
Я хочу, я можу, я буду добре вчитися/ Упорядник Т. Гончаренко. – К.: редакція загальнопедагогічних газет,2003,с.25
5-6 років

+



Тести В.Тарасун «Вивчення рівня розвитку фонетичних умінь




Тести В.Тарасун «Вивчення рівня розвитку арифметичних умінь»
Визначення, на скільки готова дитина до оволодіння навичками читання та письма


Визначити рівень розвитку арифметичних умінь учнів
Я хочу, я можу, я буду добре вчитися/ Упорядник Т. Гончаренко. – К.: редакція загальнопедагогічних газет,2003,с.29

Я хочу, я можу, я буду добре вчитися/ Упорядник Т. Гончаренко. – К: редакція загальнопед. газет, 2003, с.31
5-6 років










5-6 років

+










+




Комплексна методика діагностики психологічної готовності дітей до навчання в школі (модифікація методик Йїрасека, Венгера, та авторських методик)

Методика Намисто” за Вангером)




Методика „Четвертий зайвий”








Методика „Дзеркало"





Методика „Гарна, погана дитина і я...”




Проективна проба „Чарівна паличка” (модифікація Заззо)





Діагностика готовності до навчання в школі дітей шести-річного віку
визначення рівня шкільної зрілості











визначення рівня розвитку уваги, дрібної моторики

вивчення рівня вербального мислення







виявлення здатності до просторових операцій, кострукт. мислення

виявлення особливостей особистісного розвитку, тривожності

визначення емоційних проблем дитини






визначення готовності до навчання
М. Гаврилюк.
Психолог на прийомі дітей до
школи//Психолог.
- 2005, - № 37 – 38
(181 – 182).
– С. 15 - 32








М. Гаврилюк.
Психолог на прийомі дітей до
школи//Психолог.
- 2005, - № 37 – 38
(181 – 182).
– С. 15 - 32
М. Гаврилюк.
Психолог на прийомі дітей до
школи//Психолог.
- 2005, - № 37 – 38
(181 – 182).
– С. 15 - 32




М. Гаврилюк.
Психолог на прийомі дітей до
школи//Психолог.
- 2005, - № 37 – 38
(181 – 182).
– С. 15 - 32
М. Гаврилюк.
Психолог на прийомі дітей до
школи//Психолог.
- 2005, - № 37 – 38
(181 – 182).
– С. 15 - 32
М. Гаврилюк.
Психолог на прийомі дітей до
школи//Психолог.
- 2005, - № 37 – 38
(181 – 182).
– С. 15 - 32



М. Гаврилюк.
Психолог на прийомі дітей до
школи//Психолог.
- 2005, - № 37 – 38
(181 – 182).
– С. 15 - 32







5 – 6 років














5 – 6 років






5 – 6 років










5 – 6 років






5 – 6 років






5 – 6 років









6 років






































 

   +
+














+






+










+






















+
























+






Напрями
психологічного
супроводу
Назва
методики
автор
Мета завдання
Джерело
Для якого віку
                 Сфера дослідження*
При-
мітки
особис-тісна
пізна-вальна
емоційно-
вольова
поведін-
кова
Адаптація до навчання учнів 1-их 5-их, 1ё0-их класів












































































































































































Учні початкових класів

























































Учні 6-8 класів



















































































































Учні 9-12 класів















































Учні 9-12 класів























Допрофільне, профільне, профорієнтація
















Анкета для оцінювання рівня шкільної мотивації й адаптації Н.Г.Лусканової





Схема вивчення соціально-психологічної адаптації дітей до школи



визначення рівня шкільної адаптації







вивчення соціально-психологічної адаптації дітей до школи



Психолог.Бібліотека. Я хочу, я можу, я буду добре вчитись.,- К.„Редакція загально-педагогіч-них газет”2003


Психолог. Бібліотека. Я хочу, я можу, я буду добре вчитись., - К.„Редакція загально-педагогіч-них газет” 2003
6-7 років









6-7 років



































































    +










+











Карта адаптації першокласників






дослідження особливостей адаптації дітей до школи






Психолог. Бібліотека. Я хочу, я можу, я буду добре вчитись., - К.„Редакція загально-педагогіч-них газет”


6-7 років










+










+










+










+









Методика дослідження мотивації навчання першокласників М.Р.Гінзбурга




Методика дослідження рівня шкільної тривожності (І.Божович)






Проективна методика „Кактус”











Методика „Сходинки”










Соціометрич-ний метод Д.Ж.Морено


Тест шкільної твивожності Філіпса



Проективна методика „Неіснуюча тварина” „Дерево”, „Будинок”



Модифікова-ний тест шкільної зрілості Н.Лусканова

Дослідження самооцінки за Т.Дембо, С.Рубінштейном

Метод незакінчених речень А.Солнцева





Анкета „Моє ставлення до шкільних предметів” Є.Каратаєва

ДВОР З.Карпенко







Методика діагностики міжособистіс-них стосунків
Н.Лірі



Соціометрич - ний метод  Дж.Морено

Методика виявлення мотивації досягнень (Ю.Орлов)

Методика „Дослідження цінності молоді”

Методика КОЗ







Анкета „Що нам цікаво?” С.Я.Копрігової




Анкета оцінки рівня особистісної тривожності за Спілбергом

Методика „Кінетичний малюнок сім’ї”





Тести „Рівень розвитку фонетичних умінь”



Модифікація „Графічного диктанту” Д.Ельконіна



Тести Керна Йїрасека та Д.Векслера (вербальний варіант)


Задачі словесного субтесту Айзенка



Анкета „Виявлення причин навчальної неуспішності дитини”


Дж. Равен „Школа прогресивних матриць” (чорно-білий)







Шкала тестів розумового розвитку А.Біне – Т.Сімона.



Тест Басса-Дарки







Анкета „Життєві цінності”




Методика „Вибір”






Методика „Моя самооцінка”





Методика „Закінчи речення”



Тест „Оцінка рівня домагань”
Ф.Хоппа



Методика Шульте „Чорно-білі таблиці”


Методика Крапеліна „Рахунок”, „Таблиця крапеліна”

Методика П.Я.Гальперіної, С.Л.Кабеліцька

Методика Л.С.Виговського „Дослідження опосередкова-ного запам’я-товування”



Методика „Піктограми” за О.Р.Лурією



Методика „Тип запам’ятовування” П.Нечаєва



Методика вивчення гнучкості мислення Дж. Гілфорда

Методика вивчення асоціативних здібностей Е.Медника

„Особистісний комплектний соціометричний тест” О.О.Зворикіна

Діагностика темпераменту Є.Жарикова та Є. Крушеницький

Методика Айзенка








Методика Р.Кеттела  „СF-2”



Коректурна проба (К.Іванов-Смоленський)






Анкетування „Молодь і протиправна поведінка”






Анкета „Оцінки рівня особистісної тривожності” за Спілбергом

Методика САН





Методика П.Тюріна „Шахова дошка”


Методика Є.Керепеліна „Рахунок”


Методика К.Іванова-Смоленського „Коректурна спроба”

Методика  П.Басса „”Дослідження спрямованості особистості”


Диференційовано-діагносичний питальник






Методика „Що мені подобається?”







Тест „Квадрат інтересів”














„ОА” (орєнтована анкета)







Методика дослідження нахилів учнів до педагогічної діяльності





Методика ОДАНІ (за Б.Федоришиним та С.капріловською)


дослідження мотивації навчання першоклас-ників






визначення рівня шкільної тривоги







виявлення рівня адаптації до школи










вивч. рівня самооцінки дитини









вивчення взаємин у класному колективі

вивчення рівня шкільної тривожності


визначення характеру психологічного комфорту учня у класі



вивчення мотивації та адаптації



вивчення рівня самооцінки



вивчення емоційного ставлення учнів до школи і навчальних предметів


Визначення ставлення до навчальних предметів


діагностика вад особистісного розвитку





діагностикавзаємин у групі





діагностикавзаємин у групі

виявлення мотивації досягнень



вивчення ціннісних орієнтацій особистості

діагностика рівня комунікативних та організа-торських здібностей

визначення емоційного ставлення до школи та шкільних предметів

діагностика тривожності




з’ясування взаємин в сім’ї, тавлення дитини до різних членів сім’ї

вивчення рівня розвитку фонетичних умінь


вивчення рівня розвитку графічних умінь


вивчення рівня розвитку аналітико-синтетичних умінь

перевірка рівня лінгвістичного мислення



виявлення причин неуспішності дитини




визначення рівня інтелектуального розвитку учнів






дослідження розумового розвитку





виявлення агресивності особистості її характеру





виявлення агресивної поведінки учнів та проявів насильства

виявлення ставлення школярів до моральних норм, певних моральних якостей

здійснення самооцінки власних якостей особистості



виявлення ступеня розвитку в учнів певних якостей

визначення рівня домагань учнів



визначення здатності до розподілу уваги


визначення здатності до переключен-ня уваги


визначення рівня уваги



визначити рівень опосередкованого запам’ятовування




дослідження продуктивності запапм’ятовування

визначення типу запам’ятовування


визначення рівня творчого мислення


визначення оригінальності творчого мислення


дослідження типу акцентуації характеру підлітків

діагностика темпераменту



діагностика темпераментних характеристик





визначення рівня інтелектуального розвитку

визначення рівня стійкості уваги






вивчення думки учнів з приводу розповсюдження негативних явищ



визначення рівня тривожності



визначення стану самопочуття, активності, настрою

визначення рівня інтелектуальної активності

виначення оперативної пам’яті


визначення рівня точності уваги


визначення рівня спрямованості особистості


виявлення нахилу до певного виду професії






виявлення інтересів до різних сфер діяльності






визначення нахилу до певного виду професії












дослідження нахилів особистості







дослідження нахилів учнів до педагогічної діяльності





вивчення професійих нахилів

Психолог. Бібліотека. Я хочу, я можу, я буду добре вчитись., - К.„Редакція загально-педагогіч-них газет”


Психолог. Бібліотека. Я хочу, я можу, я буду добре вчитись., - К.„Редакція загально-педагогіч-них газет”


Психолог. Бібліотека. Я хочу, я можу, я буду добре вчитись., - К.„Редакція загально-педагогіч-них газет”





Психолог. Бібліотека. Я хочу, я можу, я буду добре вчитись., - К.„Редакція загально-педагогіч-них газет”



Психолог, №27-28, 2008р.


Психолог №25-28, 2002




Психолог
№41 2002







Психолог №27-28 2003




Психолог №27-28
2008



Психолог
№37-38 2005







Є.Каратаєва
Хочу, можу, вірю, - М., 1997


О.Бєляєва. Діагностика та допомога психолога п’ятикласникам; К., 2008



С.Сівак „Скринінг шкільного життя” Тернопіль, 2001


Психолог
№27-28 2008


Психолог
№27-28 2008




Психолог
№29
2000


С.Сівак „Скринінг шкільного життя” Тернопіль, 2001


С.Сівак „Скринінг шкільного життя” Тернопіль, 2001

Психолог, 2006












Психолог. Бібліотека. „Я хочу, я можу, я буду добре вчитись”

Психолог. Бібліотека. „Я хочу, я можу, я буду добре вчитись”

Психолог. Бібліотека. „Я хочу, я можу, я буду добре вчитись”

О.Дем’яненко
Т.Татаринцева
Зміст та організація псих-пед. мо-ніторингу. Я погат.школі.
О.Дем’яненко
Т.Татаринцева
Зміст та організація псих-пед. мо-ніторингу. Я погат.школі.

Б.К.Пашнєв Експрес діагностика методика вивчення рівня інтелектуального  розвитку учнів 1-их класі, - Харків 2007

С.Д.Максименко. Теорія і практика психологічного дослідження


Л. Подоляк Основи педагогічної психології – К., 2006




Психолог






Психолог 2006






С.Уніат. Вибір професії, або задача з багатьма невідомими, - Т., 1997

Л. Подоляк Основи педагогічної психології – К., 2006

Л. Подоляк Основи педагогічної психології – К., 2006


Л.Терлецька. Психологія зрілості: практикум


Л.Терлецька. Психологія зрілості: практикум


Л.Терлецька. Психологія зрілості: практикум

Л.Терлецька. Психологія зрілості: практикум






Л.Терлецька. Психологія зрілості: практикум


Л.Терлецька. Психологія зрілості: практикум


Л.Терлецька. Психологія зрілості: практикум


Л.Терлецька. Психологія зрілості: практикум


Л.Терлецька. Психологія зрілості: практикум


Психолог №27-28, 2008




Є.Уніат, С.Комінко. Вибір професії або задача з багатьма невідомими. – Тернопіль, 1997

Ю. Гильбух. „Измерение интелекта детей” 1992


 Є.Уніат, С.Комінко. Вибір професії або задача з багатьма невідомими. – Тернопіль, 1997

Є.Уніат, С.Комінко. Вибір професії або задача з багатьма невідомими. – Тернопіль, 1997

Психолог
№28 2008




Л. Подоляк Основи педагогічної психології – К., 2006

Л.Терлецька Психологія зрілості: практикум.


Л.Терлецька Психологія зрілості: практикум.

Л.Терлецька Психологія зрілості: практикум.


Л.Терлецька Психологія зрілості: практикум.



С.Уніат, С.Коміпко
вибір професії або задача з баратьма невідомими, - Тернопіль, 1997

С.Уніат, С.Коміпко
вибір професії або задача з баратьма невідомими, - Тернопіль, 1997

С.Уніат, С.Коміпко
вибір професії або задача з баратьма невідомими, - Тернопіль, 1997







С.Уніат, С.Коміпко
вибір професії або задача з баратьма невідомими, - Тернопіль, 1997

С.Уніат, С.Коміпко
вибір професії або задача з баратьма невідомими, - Тернопіль, 1997

С.Уніат, С.Коміпко
вибір професії або задача з баратьма невідомими, - Тернопіль, 1997




6-7 років









6-9 років









5-7 років












5-7 років










10-17 років



6-10 років




6-10 років







6-12 років










8-11 років







8-11 років













10-17 років






10-17 років


12-17 років




14-18 років



12-18 років






10-16 років





13-17 років




6-8 років






6-7 років





6-7 років





6-7 років





8-10 років





6-8 років






6-7 років










3-15 років






11-17 років







10-14 років





11-14 років






11-14 років






10-12 років




10-15 років





11-14 років




11-14 років




11-14 років



11-14 років








11-14 років




11-14 років




11-14 років




11-14 років




11-14 років




11-14 років




13-17 років








15-17 років




15-17 років








15-17 років








14-17 років




14-18 років




15-17 років




15-17 років



15-17 років




15-17 років





15-17 років








15-17 років








15-17 років














15-17 років








15-17 років








15-17 років




+


























































+







+






+














+














+







+



+





+




+







+












+































































+















+







+







+





+






+





+






+



+









+





+






+




+





+





+















+

























+






































+







+








+















+









+









+












































































































































































+






+






+






+


























+





































































































































+







+































+





+




+

















+









































+














+











+



































+










+







+






+





+































































































+

































































































































+

+














































+



















+




















+























+









+




+




















+



































+







+



















+









+





+































































































































+










Обдаровані діти
Анкета по визначенню здібностей учнів за методикою Хаона і Кафа






Методика „Неіснуюча тварина”




Тест „Віддалені асоціації” (модифікація тесту А. Медніка)





Методика „Прогресивні матриці Равена”





Методика Векслера







Шкала тестів розумового розвитку А Біне – Т Сімона



C F2” Р.Кеттела.



Тест „Не прогав  вундеркінда!”
визначення на основі співставлення з інтересами однолітків особливості характеру, спрямованості, характеру даної особистості

Визначення розвитку творчої уяви, мислення, емоційного стану

Виявлення оригінальності і гнучкості мислення, уміння перекомбіновувати.


Визначання рівня аналітико-синтетичних умінь



Визначення рівня інтелектуальних здібностей





Дослідження розумового розвитку




Визначення рівня інтелектуального розвитку

Виявлення та розвиток прихованих здібностей дитини
// Психолог,2002










//Психолог№41 2002




//Психолог№29 2002






Б.К. Пашнєв Експрес-діагностика вивчення рівня інтелектуального розвитку учнів., - Харків 2007

А.В. Фурман Психодіагностика інтелекту в системі диференціації навчання. – К.,1993


С.Д. Максименко. Теорія і практика психологічного дослідження, 1991рік
//Психолог 2002. № 38
7-15 років










6-10 років




6-12 років





6-7 років






7-10 років






3-15 років





15-17 років
+












+











+





+






+







+







+






+
+











+



Соціально-психологіч ий клімат учнівського колективу
Оцінка відносин підлітка з класом



Соціометрія. Референтометрія.


Соціометрична методика Дж. Морено.

Методика дослідження рівня групового розвитку(Н.І. Жевандрін)

Ставлення учнів до школи, вчителів.
Експрес-діагностика

Методика „Незавершені речення”




Анкета „Учень – учитель”





Особистісний комплексний соціометричний тест О.Зворикіна.
Виявлення трьох можливих „типів сприйняття індивідом групи”.

З’ясування ситуації міжособистісного спілкування.

Виявлення соціометричного статусу.

Дослідження рівня групового розвитку




Визначення відношення  учнів до школи, вчителів.



Визначення відношення  учнів до школи, вчителів.




Визначення відношення  учнів до школи, вчителів.




Створення соціально-психологічного портрету особистості


 
Н. Степура. Вивчення процесу адаптації учнів 5 класів. – К., 2008
С.Сівак. Скринінг шкільного життя.


//Психолог, №27-28 2008рік


Псих.інструмент. Психологічений клімат  колективую.- К.,2004

Псих.інструмент. Психологічений клімат  колективую.- К.,2004

Псих.інструмент. Психологічений клімат  колективую.- К.,2004


Псих.інструмент. Психологічений клімат  колективую.- К.,2004


//Психолог,№19 2002





11-14 років.



10-17 років


12-17 років


15-17 років




12-16 років




12-16 років





8-12 років





15-17 років

+




+







+





+





+













+







+



+



+











+






+


Діагностич ний. інструмен тарій для роботи з батьками
Шкала психологічної оцінки дитини

Анкета „Чи готові Ви віддати свою дитину до школи?”


Анкета „Наскільки батьки знають свою дитину?”


Анкета „ Ви і ваші діти”


Тест „Який Ви вихователь”


Тест „Чи розумієте Ви і ваша дитина один одного?”

Карта спостережень для реєстрації форм дезадаптованої поведінки дітей




Тест „ Не прогав вундеркінда!”
Визначення рівня гармонійного розвитку дитини

Визначення рівня психологічної готовності  батьків віддати свою дитину  до школи

Визначення розвитку вольових якостей дитини та здатності до спілкування

Визначення емоційної атмосфери в сім'ї

Визначення методів виховання в сім'ї 

Визначення характеру між батьками та дітьми


Діагностика дезаадаптованості  дитини







Виявлення та розвиток творчих здібностей дитини
//Психолог,2003



// Психолог 2007





// Психолог 2007





// Психолог 2002



//Психолог. Шкільний світ 2004

//Психолог. Шкільний світ 2004


О.Дем’яненко. В.Таринцева. Зміст та  організація психолого-педагогічного моніторингу в початковій школі. – Б.Церква, 2007

Є.І.Мельникова 
6-10 років


5-6 років




5-6 років




5-8 років











5-6 років








6-10 років
+



+
























+

+









+





+












+









+




+





+









+








+


Діагностич
ний інструмен
тарій для роботи з педпраців
никами
Тест К. Томаса




Опитувальник Шмішека 



М.І.Юсупова „Експертне оцінювання стилю спілкування педагога”

В.Бойко „ Рівень емоційного вигорання”


В.Бойко „Емпатичні здібності особистості”

Анкета „Психологічна культура вчителя”

Самотест „Шляхи розвитку”

Визначення стилю поведінки в конфліктній ситуації
Визначення типу акцентуацій характеру


Визначення стилю спілкування педагога


Визначення рівня емоційного вигорання

Визначення здатності до емпатії


Визначення рівня психологічної культури вчителя
Визначення готовності пізнати себе
Л.Терлецька. Психологія зрілості:прак
тикум. – К., 2006
Л.Терлецька. Психологія зрілості: прак
тикум. – К., 2006

Л.Терлецька. Психологія зрілості: прак
тикум. – К., 2006

Л.Терлецька. Психологія зрілості: прак
тикум. – К., 2006
Л.Терлецька. Психологія зрілості: прак
тикум. – К., 2006
С.Сівак. Скринінг шкільного життя, - Тернопіль 2001
С.Сівак. Скринінг шкільного життя, - Тернопіль 2001

+




+




+











+









+


















+










+
















+



 Анкета з вивчення рівня знань учнів у
питаннях формування здорового способу життя
(відповіді підкреслити)
1.      Вік -            ,стать (жін. чол.)
2.      Як ви вважаєте: чи потрібні людині знання про здоровий спосіб життя
Так                   Ні                 Не замислювався.
3.      Які на ваш погляд, складові здорового способу життя?
·           Загартування організму.
·           Правильне повноцінне харчування.
·           Режим дня.
·           Дотримання правил особистої гігієни.
·           Заняття фізкультурою та спортом.
·           Відсутність шкідливих звичок.
·           Чисте повітря.
4.      Чи робите ви ранкову зарядку? 
Так                   Ні                   Не щодня
5.      Чи займаєтеся ви спортом?
Види спорту____________________
Ні
Немає коштів для оплати
Не дозволяє здоров’я
Немає бажання
6.      Чи курите ви?
Не курю            1-2 цигарки на день              Більш 5 на день
7.      Хто з членів вашої родини палить (батько, брат, мати, сестра тощо)?
8.      Чи пробували ви спиртні напої?
Ні                   Пробував 1-2 рази                   Періодично вживаю
9.      Хто дав вам перший раз спробувати спиртні напої?
Друзі            Знайомі           Батьки              Сам спробував
10.  Ваше ставлення до наркотиків?
Не пробував          Пробував 1-2 рази            Періодично вживаю
11.  Чи знаєте ви, що шкідливі звички згубно впливають на здоров’я?
Так                Ні                 Не замислювався
12.  Чи хотіли б ви позбутися шкідливих звичок?
Так                Ні                 Мені байдуже
13.  Від кого ви б хотіли дізнатися якомога більше про здоровий спосіб життя?
Від медпрацівників                     Від батьків                     Від вчителів
З радіо і телебачення                  З літератури
14.  Чи в достатній мірі, на вашу думку, проводиться антиалкогольна та антинаркоманійна пропаганда в засобах масової інформації, зокрема в районних?
Так                   Ні
15.  Ваші пропозиції з цих питань.________________________________________
__________________________________________________________________
16.  Чи хотіли б ви у майбутньому вести здоровий спосіб життя?
Так                    Ні




Анкета
визначення рівня установки на вживання учнями,                                                              
наркотиків чи токсичних речовин
Чи згоден ти з твердженням
Відповідь
Бали
1
2
3
1. Мені не подобаються люди, які вживають наркотики чи токсичні речовини
Згоден
Ні
0
2
2. Мені не подобається, коли це робить мій товариш  
Згоден
Ні
0
2
3. Я заперечуватиму, якщо на моїх очах вживатиме наркотики або токсичні речовини мій друг
Згоден
Ні
0
3
4. Якщо мені запропонують вжити наркотики або токсичні речовини близькі друзі, я не погоджуся з ними.
Згоден
Ні
0
3
5. Я б не зміг запропонувати своєму другові вживати наркотики чи токсичні речовини
Згоден
Ні
0
2
6. Я б не зміг перебувати у приміщенні, де вживають наркотики або токсичні речовини
Згоден
Ні
0
2
7. Мені не подобається, коли хтось розповідає про приємне враження від наркотиків чи токсичних речовин
Згоден
Ні
0
2
8. Я не думаю, що можна продавати чи вживати наркотики або токсичні речовини і водночас бути приємною людиною
Згоден
Ні
0
2
9. Вживання наркотиків чи токсичних речовин є причиною багатьох злочинів
Згоден
Ні
0
3

Максимальна кількість балів щодо установки учнів на вживання наркотиків або токсичних речовин дорівнює 21. Чим більше учень набере балів, тим вища його позитивна установка (+) на вживання цих наркогенних речовин, а значить, імовірність формування адитивної поведінки.
Загальну установку класу на вживання тютюну, алкоголю і токсичних речовин можна визначити за формулою:
У=Н-Р/П
Де У – загальна установка на вживання наркогенної речовини; Н – загальна кількість набраних балів у класі; Р – вид речовини(Р=Утютюн +алкоголю+наркотиків+токсичних речовин); П – кількість учнів у класі.
Таке визначення доцільно проводити для подальшого зіставлення загальних установок між класами школи, що дає змогу визначити не лише динаміку формування установок серед різних вікових груп, а й стратегію профілактичної діяльності, а саме профілактичну роботу на ранніх стадіях відхилень у поведінці, що є запорукою успіху.







Анкета
визначення в учнів ступеня ризику залучення їх
до вживання наркогенних речовин
Запитання
Відповідь
Код
обробки
Бали
1
2
3
4
Які взаємини у твоїй родині?
Немає взаєморозуміння і довіри.
Добрі, чуйні.
Конфліктні.
02

01
03
1

0
2
Яке в твоїй родині ставлення до здорового способу життя?
Поважне
Байдуже
Негативне
04
05
06
0
2
4
Яке в твоїй родині ставлення до вживання тютюну й алкоголю?
Позитивне
Байдуже
Негативне
07
08
09
4
2
0
Чи достатні для твого розвитку умови в сімї ?
Так, достатні
Певною мірою
Вважаю, ні
10
11
12
0
1
2
Що ти хотів би поліпшити в своїй сімї?
Матеріальні умови
Взаємини у стосунках
Нехай все буде так, як є
13
14
15
0
2
1
Чи достатньо ти харчуєшся?
Так
Ні
16
17
0
2
Як ти ставишся до навчання?
Вчитись цікаво
Вчитись треба
Вважаю, що навчання мені не дуже потрібне
18
19
20
0
1
2
Що тебе приваблює понад усе?
Читати книжки
Гарно одягатися і весело проводити дозвілля
Заробляти гроші
Спілкуватися з товаришами
21
22

23
24
0
2

0
1
Які зусилля тебе приваблюють?
Фізичні
Вольові
Емоційні
Інтелектуальні
Не приваблює нічого
25
26
27
27
29
0
0
1
0
2
Яке ставлення батьків до твоїх друзів?
Дружнє
Терпиме
Негативне
30
31
32
0
1
2
Які люди тобі до вподоби?
Ті, що можуть допомогти іншим
Ті, що можуть гарно жити
Над цим питанням не замислювався
33

34
35
0

1
2
Як ти себе звичайно почуваєш?
Напружено
Вільно
Не можу визначити
36
37
38
2
0
1
Який стан твого здоров'я?
Останнім часом гірший
Завжди добрий
Були травми,хвороби тощо
39
40
41
1
0
2
Яке твоє ставлення до вживання тютюну?
Ніколи не вживав і не думаю вживати
Є досвід, після чого ставлення дуже негативне
Так, палю і гадаю, що є сенс продовжувати
Зрідка вживаю, але можу припинити в будь-який час
42

43

44

45
0

1

3

2
Твоє ставлення до тих підлітків, які палять?
Вважаю, що шкоди вони не завдають
Це привабливо і сучасно
Негативне
З побоюванням
46

47
48
49
2

3
0
1
Як ти ставишся до вживання алкоголю?
Ніколи не вживав і не думаю вживати
Є досвід, після чого ставлення дуже негативне
Зрідка вживаю і не бачу в цьому нічого поганого
50

51

52
0

1

3
Твоє ставлення до тих підлітків, які вживають алкоголь?
Вважаю, що це їх особиста справа
З розумінням
Негативне
З побоюванням
53

54
55
56
2

3
0
1
Як ти ставишся до вживання наркотиків?
Ніколи не думаю вживати
Є досвід, після чого ставлення негативне
Не бачу в цьому нічого поганого
57
58

59
0
1

2
Як ти ставишся до тих, хто вживає наркотики та токсичні речовини?
Це їхня особиста справа
Це привабливо і сучасно
Дуже негативно
Не замислювався
60
61
62
63
3
4
0
1
Як ти вважаєш, вживання наркогенних речовин є причиною відхилень у поведінці і злочинів?
Безумовно
Гадаю, що це не зовсім так
Зовсім ні
Не замислювався
64
65
66
67
0
3
4
1
Сума балів від 5 до 15 балів означає, що ризик залучення до наркогенних речовин вірогідно існує. Від 16 до 32 – ризик є реальний, не виключене епізодичне вживання. Якщо сума балів перевищує 33, підліток перебуває в досить в небезпечній ситуації ризику.





Анкета
1.     Що вам відомо про наркоманію, алкоголізм?__________________________
2.     Чи не охоплює вас жах від думки, що Ви можете стати наркоманом, алкоголіком?_____________________________________________________
3.     Що вам відомо про людей, які стали наркоманами, алкоголіками?_________
4.     Чи вживаєте Ви алкоголь, з якого віку?________________________________
5.     Як часто Ви це робите?______________________________________________
6.     Чи робили Ви спроби вживати наркотики?______________________________
7.     Якщо так, то яке відчуття охоплювало Вас?_____________________________
8.     Де і коли Ви вперше довідались про наркоманію, алкоголізм?______________
9.     Чи розповідали Вам про небезпеку наркоманії,алкоголізму батьки, вчителі?
10.                Чи маєте ви друзів, які вживають наркотики, алкоголь?____________________
11.                Якщо так, то чи спробували Ви допомогти їм позбутися алкогольної та наркотичної залежності?______________________________________________
12.                Чи в достатній мірі, на Вашу думку, проводиться антиалкогольна та антинаркоманійна пропаганда в засобах масової інформації, зокрема в районних?__________________________________________________________
13.                Ваші пропозиції з цих питань__________________________________________
14.                Ваш вік_____________________________________________________________
15.                Стать_______________________________________________________________
16.                Місце проживання(місто чи село)_______________________________________






















Тест
1. Наркоманія це:
а) хвороба
б) тимчасове захоплення;
в)наркоз під час операції.
2. Що в організмі людини найбільш вразливе до наркотичних засобів:
   а)шкіра;
   б) кров;
   в) центральна нервова система.
3. Який спосіб приймання наркотику найшвидше досягає цілі (стану ейфорії):
  а) через рот;
  б) ін’єкція;
  в) вдихання (нюхання).
4. Найбільш дійовий захід щодо наркоманів:
  а) виявлення і встановлення на облік;
  б) лікування в ізоляції;
  в) індивідуальна бесіда.
5. Хто надає наркоманам найбільш професійну допомогу?
  а) наркологічна служба;
  б)навчальний заклад;
  в)коло друзів, сім'я.
6. У наш час спостерігається:
  а) тенденція до поширення наркоманії;
  б)зменшення випадків наркоманії;
  в) неконтрольована ситуація.
7. Якого віку люди найчастіше стають наркоманами?
  а) похилого віку;
  б) підлітки і молодь;
  в) середнього віку.
8. «Неписаний закон» наркоманів:
  а) протиставити себе суспільству;
  б) тримати в суворому секреті свій потяг;
  в) зробити наркоманами мінімум 3-х осіб.
9. Що таке «абстинент ний синдром»?
  а) стан психічного і фізичного комфорту;
  б) хворобливий стан організму, який супроводжується сильними болями через відсутність наркотику;
  в) зупинка дії наркотику.
10.Частіше схильні вживати наркотик люди:
  а) схильні до агресивної поведінки;
  б) з меланхолічним складом темпераменту;
  в) з яскраво вираженими рисами талановитості, особливих здібностей.
11. Як правило наркоманія тягне за собою:
  а) розширення кола друзів;
  б) протизаконні дії, пов’язані з кримінальною відповідальністю за купівлю, збут або переховування наркотиків;
  в) розірвання зв’язків з рідними та близькими.
12. На чому фіксуються інтереси наркомана?
  а) на громадській активності;
  б)на особистому житті;
  в) на проблемі пошуку наркотичного засобу або грошей на його придбання.
13.Хто вирішує питання про госпіталізацію наркомана-підлітка?
  а) лікар-нарколог;
  б)навчальний заклад;
  в)правоохоронні органи.
14. Основне завдання профілактики наркоманії:
  а) проводити багаторазові бесіди з наркоманами;
  б)попередити виникнення потягу до наркотику, викрити негативні наслідки для життя;
  в) зібрати якомога більше матеріалів про соціальне лихо.
1а, 2в,3б,4б, 5а, 6а, 7б, 8в, 9б, 10а, 11б, 12в, 13а, 14б. 

АНКЕТА «ЖИТТЯ ДИТИНИ В РОДИНІ»

Мета: визначити психологічну атмосферу в родині учня, намітити шляхи корегування родинного виховання дитини.
Респонденти: учні та їхні батьки.
Обладнання: роздруковані опитувальники окремо для учнів та їхніх батьків.
Інструкція: респондентам потрібно обирати найбільш прийнятні для них варіанти відповідей.

Опитувальник для учнів
1.      Що б ти хотів отримати від родини, в якій живеш?
a)      Доброї організації побуту;
б)   Радощів від спілкування;
в)   Спокою, захищеності.
2.      Чи самотній ти в родині?
a)      Так;
б)   ні;
в)   не знаю.
3.      Чи бажаєш ти, щоб твоя майбутня родина була схожа на твою нинішню?
a)      Так;
б)   ні;
в)   не знаю.
4.      Як ти вважаєш, що найбільше хвилює твоїх батьків у родинному житті?
a)      Здоров’я дітей;
б)  навчання дітей;
в)  трудова участь дітей у житті родини.
5.      Яка з наведених нижче життєвих настанов є для тебе найбільш вагомою?
a)      Бути матеріально забезпеченим;
б)   зустріти кохання;
в)   мати багато друзів;
г)   реалізувати власні інтелектуальні можливості.
6.      Чи є в тебе таємниці від родини?
a)      Так;
б)   ні.
7.      Чим для тебе є вечір, проведений вдома?
a)      Радість спілкування;
б)  нагода бути самим собою;
в)  мука, нудьгування.
8.      Чи знайомий ти з моральними та матеріальними проблемами, що існують у твоїй родині?
a)      Так;
б)   ні.

Опитувальник для батьків

1.      Як Ви гадаєте, чого очікує Ваша дитина від родини, в якій живе?
а) Доброї організації побуту;
б) радощів від спілкування;
в) спокою, захищеності.
2.      Що найбільш Вас хвилює?
а) Здоров’я дитини;
б) навчання дитини;
в) трудова участь дитини у житті людини.
3.      Чи самотня Ваша дитина в родині?
а) Так;
б) ні;
в) не знаю.
4.      Як Ви гадаєте, чи забажає дитина, щоб її майбутня родина була схожа на Вашу?
а) Так;
б) ні;
в) не знаю.
5.      Яка з наведених нижче настанов є, на ваш погляд, для дитини найбільш вагомою?
а) Бути матеріально забезпеченим;
б) зустріти кохання;
в) мати багато друзів;
г) реалізувати власні інтелектуальні можливості.
6.      Чи знайома Ваша дитина з тими моральними і матеріальними проблемами, що існують в родині?
а) Так;
б) ні.
7.       Чи є у Вашій родині особисті таємниці, які вона приховує від родини?
а) Так;
б) ні.
8.      Що для Вашої дитини вечір, проведений вдома?
а) Радість спілкування;
б) нагода бути самим собою;
в) мука та нудьгування.

Обробка отриманих результатів.
Після заповнення анкети учитель пропонує батькам учнів ознайомитися з відповідями їхніх дітей.


Методика «Квітка»
діагностична методика для роботи психолога
з батьками
Мета:
·      Сприяння встановленню партнерства між батьками й розвитку співпраці з дитиною;
·      Усвідомлення власного стилю стосунків з дитиною;
·      Розширення можливостей для розуміння своєї дитини;
·      Активізація комунікативних взаємодій у сім’ї;
·      Усвідомлення конструктивних і деструктивних моделей взаємодії з дитиною;
·      Пошуки шляхів конструктивної взаємодії.
Інструкція. Перед вами елементи квітки. Квітка повинна мати шість пелюсток. Кожна пелюстка повинна бути відповідного кольору. Вибір кольору залежить від обраного варіанту (перший – оранжевий, другий – зелений або третій – синій стовпчик). Вибираючи свій варіант, орієнтуйтеся на те, як ви дієте в житті, а не на те, як краще вчинити. Пелюстки квітки можуть бути одного, двох чи трьох кольорів. Мама й тато кожний окремо складають свою квітку.
     Дану інструкцію виконують і діти, вибираючи варіанти суджень із запитань для дітей.

ЗАПИТАННЯ ДЛЯ БАТЬКІВ
Оранжевий
1.    Діти повинні слухати батьків та підкорятися їм.
2.    Дисципліна в сімї підтримується за допомогою обмежень, заборон, вимог, які обов’язково повинні бути в житті дитини.
3.    Коли виникають конфлікти, батьки (як розумніші та досвідченіші) повинні наполягати на своєму ( не можна давати волю дитині, інакше вона «сяде на шию», «робитиме, що захоче»).
4.    Негативна поведінка дитина дитини викликає гнів; з’являється бажання насварити, покарати дитину, змусити її швидко підкоритися.
5.    Розмовляючи з дитиною, батьки засуджують особистість дитини, а не її вчинок.
6.    На потреби дітей не потрібно зважати: батьки – це дорослі, вони знають краще ніж діти.

Зелений
1.    Діти повинні мати права і поважати батьків.
2.    Дисципліна в сім'ї підтримується за допомогою обмежень, заборон,вимог, їх повинно бут не занадто багато , вони повинні бути гнучкими.
3.    Коли виникають конфлікти, батьки з'ясовують конфліктну ситуацію: оцінюють пропозиції,як вийти з конфлікту; дитина виконує рішення; батьки перевіряють результат.
4.    Негативна поведінка дитини змушує батьків обговорити ситуацію; дитині дають можливість проявити почуття; батьки не зазіхають на особистість дитини.
5.    Розмовляючи з дитиною. Користуємося Я-висловлюванням й технікою активного слухання.
6.    Потреби дітей враховуються. Батьківські вимого не вступають у протиріччя з потребами дітей.



Синій
1.    Діти повинні робити те, що їм подобається, розвивати свій творчий потенціал.
2.    Дисципліна в сім'ї підтримується без обмежень, вимог та заборон – на довірі до вибору дитини.
3.    Коли виникають конфлікти, краще поступитися дитині, щоб зберегти мир, «для блага дитини можна пожертвувати багато чим».
4.    Негативна поведінка дитини викликає жалість і бажання виправдати та захистити дитину.
5.    Розмовляючи з дитиною, батьки не засуджують особистість дитини; не засуджують і її вчинки.
6.    Потреби дітей ставляться вище за потреби батьків.
ЗАПИТАННЯ ДЛЯ ДІТЕЙ
Оранжевий  
1.    Діти повинні у всьому слухатися батьків і підкорятися їм.
2.    У моїй родині є заборони та обмеження.
3.    Коли виникають конфлікти, батьки вирішують їх самі.
4.    Якщо я погано поводжуся, батьки кричать, карають мене.
5.    Батьки часто називають мене «дурень», «ідіот», «гультяй».
6.    Те, що я хочу,батьки не беруть до уваги, вони знають все краще.
Зелений
1.    У мене є свої права, у батьків – свої.
2.    У родині є обмеження і заборони, вони змінюються.
3.    Коли виникають сварки (конфлікти, проблеми), ми з батьками обговорюємо питання, знаходимо вихід. Я виконую рішення, батьки перевіряють.
4.    Коли я поводжуся погано, мені дають можливість сказати, що я відчуваю; ми обговорюємо ситуацію.
5.    Розмовляючи зі мною, мене слухають уважно, не перебивають і не критикують. Пояснюють , у чому я помиляюсь.
6.    Мої потреби (в харчуванні, одязі, освіті) враховуються.
Синій
1.    В дома я роблю те, що подобається мені, батьки завжди погоджуються зі мною.
2.    У нас немає вимог та правил.
3.    Коли виникають конфлікти, батьки поступаються мені.
4.    Мене захищають, жаліють, якщо я сварюся з друзями.
5.    Батьки не називають мене словами «дурень», «ненормальний», не пояснюють мені, що я щось зробив не правильно.
6.    Спочатку купують те, що потрібно мені, а потім те, що потрібно батькам.

Інтерпретація:
·      Оранжевий колір – авторитарний стиль;
·      Зелений колір – співпраця;
·      Синій колір – вседозволеність;





ІНФОРМАЦІЯ ДЛЯ БАТЬКІВ
Права. В системі «батьківсько-дитячих» взаємин головними є батьки. Мама й тато - це команда. Вони висувають однакові вимоги до дитини й домовляються про єдину систему заохочень. Діти мають право висловити свою думку, але рішення приймають батьки.
Пам’ятай! Виражати свою незгоду дитина може, але мама й тато головні.
Про дисципліну. Фізичні покарання не допустимі. Порушення дисципліни веде до «тайм-аутів». «Тайм-аут» дає дитині можливість пережити негативні емоції (злість, образу, роздратування). В квартирі відведено певне місце (стілець, ковдра, диван, тощо), де дитина знаходиться певний час, який можна визначити залежно від віку дитини (5 років – 5 хвилин). Коли емоції приходять в норму, дитина повертається до батьків.
Пам’ятай! Покарати – означає прямо сказати дитині, що ви від неї очікуєте. Команда повинна бути вимовлена твердо та спокійно.
Про конфлікти. Конфліктів не варто боятися. Вони ведуть до нових можливостей у взаєминах. Виокремлюють п’ять способів поведінки  в конфліктних ситуаціях: компроміс, конкуренція, пристосування, уникання, співробітництво. Кожний спосіб має свої позитивні і негативні сторони. Компроміс та співробітництво – конструктивні для вирішення проблеми й підтримки хороших стосунків між людьми.
Пам’ятай! Робити помилки та виправляти їх – це природно.
Погана поведінка. В основі поганої поведінки дитини лежать чотири мотиви: привертання уваги, боротьба за владу, мотив помсти, мотив уникання. З’ясувавши мотив, батьки можуть переорієнтувати поведінку дитини.
Пам’ятай! Виявляти негативні емоції – це природно.
Спілкування. Є багато методик і технік конструктивного спілкування. Найважливіші «активне слухання» та «Я - повідомлення». Коли батьки засвоюють ці навички, вони можуть довгий час підтримувати теплі стосунки з дитиною.
Пам’ятай! Відрізнятися від інших – природно.
Потреби . знання про потреби дитини дає батькам можливість враховувати їх при розв’язанні проблемних ситуацій, тоді дитина може відчути себе захищеною.
Пам’ятай! Хотіти більше - це природно.

Діагностика психологічної готовності дітей до навчання у школі.
(Комплексна методика являє собою докладне практичне керівництво до дії шкільного (дошкільного) психолога.)
      Запропонована комплексна методика була розроблена з метою підвищення ефективності роботи психолога в рамках проблеми шкільної зрілості.
       Рівень розпізнавальної чутливості методики такий, що її можна з успіхом застосовувати і з метою психологічного добору (за типом чи рівнем розвитку.)
        Методика складається з кількох запозичених методик (Йїрасек, Венгера), а також з модифікованих і авторських методик.
        Опис методики зроблено утилітарною метою, тому в ньому немає теоретичного обґрунтування.
                   
ЗАГАЛЬНА ОРГАНІЗАЦІЯ ОБСТЕЖЕННЯ
     Особливістю комплексної методики є переважно груповий спосіб збирання даних, щоб навіть один психолог міг впоратися з обстеженням 20 дітей.
      Процедура обстеження  являє собою два уроки у групі та один урок, який психолог втрачає на індивідуальне обстеження дітей ( 5 – 7 хв на 4кожну дитину ) . Під час обстеження важливо дотримуватися послідовності апробації методики , оскільки так можна  отримати додаткові дані про працездатність дитини, а також  врахувати необхідність адаптації до обстеження і встановити період оптимальної працездатності для апробації „інтелектуальних” методик.
       Для проведення обстеження кожній дитині необхідно мати набір кольорових олівців  чи фломастерів, 2 простих олівців чи олівець і ручку, а також 2 – 3 аркуші нелінійованого стандартного  машинописаного паперу.
Для проведення однієї з методик знадобиться також „заготовка” – намальована „нитка” для намиста у вигляді підкови, а також – у вигляді літери s. Якщо дітей небагато, таку заготовку можна зробити підчас проведення обстеження.
      Оскільки у віці 6 – 7 років діти швидко стомлюються, якщо необхідно часто змінювати фокус уваги, важливо забезпечити оптимальні умови для підтримки фокусу уваги: двері до приміщення, де відбуваються обстеження, мають відчинятися якомога рідше. Для цього необхідно, щоб на обстеження прийшли тільки ті діти які заздалегідь записалися.
      Усі організаційні моменти зручно обговорити на попередніх батьківських зборах, де психолог розповідає про мету, зміст обстеження, а також про форму обговорення результатів. Якщо обстеження майбутніх першокласників проводиться в незнайомому приміщені школи, деякі з них можуть злякатися, розгубитися, відмовитися від роботи, просити, щоб „мама не йшла” тощо. Виявлення такої поведінки, з одного боку, допомагає діагностиці особливостей особистості, але не може бути самоціллю. Тестування має бути „ репетицією „ перед початком шкільних занять, даючи дітям можливість звикнути до нових умов.
   Також проводять консультування батьків за результатами обстеження  одразу після нього. Тому батьки повинні бути інформовані про час їхнього консультування за результатами обстеження. Доцільно заздалегідь підготувати „ аркуш самозапису „ для батьків, де кожен може записатися в домовлений день на зручний для нього час. Варто нагадати батькам що на консультацію за результатами обстеження дітей приводити не треба.    

ЗАГАЛЬНА СТРУКТУРА ТА ОПИС МЕТОДИКИ ОБСТЕЖЕННЯ
   Комплексна методика зроблена таким чином , що всі методики закріпленні за уроками. Нижче пропонується перелік використовуваних методик з нормативами часу для кожної методики :
І урок
1. Завдання ” Напиши своє ім'я „ – 2 – 3 хв.
2. Методика „ Намисто „ за Венгерок – 5 -7 хв.
3. Методика Четвертий зайвий „ – 10 – 15 хв.
4. Методика „Фраза Вінні  Пуха ” – 5 – 7хв.
    (Перерва 5 хв.)

ІІ урок
1. Методика „ Джерело” – 7 -10 хв.
2. Методика „Г арна, погана дитина і я – 10 – 15хв.
3. „ Чарівна паличка „ – 5 -7хв.
4.Методика „ Намисто – 2” – час відносно необмежений.
      (Перерва 5хв.)
                 Завдання „ Напиши своє ім'я”
Мета: адаптація до процесу обстеження.
Інструкція: „Діти, напишіть, будь ласка, своє ім'я в нижній частині аркуша. Напишіть своє ім'я і першу літеру прізвища, а хто може – прізвище цілком. Усі запам'ятали ? Своє ім'я і прізвище у нижній частині аркуша”. І далі: „ Може, хтось з вас не вміє писати. У цьому немає нічого страшного адже ви для того ,щоб навчитися писати, і прийшли до школи”, - і написати ім'я і прізвище дитини за неї.
При цьому можна запитати в маляти, де, на його думку, слід написати йому ім'я.

2. Методика „Намисто” ( за Венгерок)
Мета: ця методика дасть змогу психологу переконатись у своєму припущені про рівень розвитку таких якостей, як увага, уміння слухати дорослого, уміння перекладати мовну команду в план діяльності, уміння утримувати інструкцію ( сформованість внутрішнього плану діяльності ), розвитку чи довільності переваги імпульсивності, розвиток дрібної моторики в дитини.
    Інструкція: „ Зараз я розповім вам казку. Жила собі принцеса. У неї було чарівне намисто. Коли принцеса одягала його, вона ставала невидимою. Але якось це намисто порвалося.
   Принцеса довго плакала, але раптом з'явилася добра чарівниця і сказала: „ Не плач, принцесо ! Якщо ти намалюєш своє намисто таким, яким воно було, воно знову стане цілим !” Діти, давайте допоможемо принцесі намалювати її чарівне намисто !
   Послухайте мене уважно: усього намистинок було п'ять. Усередині була синя намистинка, і поруч не було жодної однакового кольору. Будьте уважні: якщо ви намалюєте неправильно, намисто не буде чарівним! Запам’ятайте: усього намистинок було п'ять, посередині була синя намистинка, і поруч не було намистинок однакового кольору „. – Більше трьох разів інструкцію повторювати не можна. Після того, як з'ясується, що більшість малят закінчили виконання завдання, можна запропонувати їм уважно перевірити, чи правильно вони намалювали, не повторюючи при цьому умом.
            
3. Методика” Четвертий зайвий”
Мета: з її допомогою можна виявити весь комплекс проблеми,  пов’язаних з розвитком вербального мислення.
  Інструкція: „ діти, зараз ми з вами будемо розгадувати загадки. Я назву вам чотири слова , а ви виберіть з цих слів одне – зайве, що не підходить до всіх інших, і намалюйте його чи напишіть. Нічого, крім зайвого слова, малювати чи писати не треба. Намалюйте тільки одне зайве. Потім, пізніше, кожному з ваз потрібно буде пояснити мені на вушко, чому ви вибрали саме це слово. Слухайте мене уважно!”
    Далі психолог чітко  і ясно  два – три рази поспіль повторює набір з чотирьох  слів. Усього ми  пропонували  дітям чотири таких набори так, що в дітей виходили чотири малюнки.
    Очевидно, що саме слово і картинка, яку вона позначає, - не те саме. Діти у віці 6 – 7 років не бачать ще цього протиріччя  і виконує інструкцію,  як правило, адекватно у міру свого мовного розвитку.
    По закінчені першої серії слів через активізації уваги називається наступна серія слів:
    1. Автобус, будинок, літак, корабель.
  2. Картопля, капуста, каструля, яблуко.
   3. Хлопчик, дівчинка, мама, бабуся.
   4. Ноги, черевики, валянки, тапочки.
    Кожна із серій несе також додаткове інформаційне навантаження. Про ці розбіжності буде сказано нижче.
       
 4. Методика „ Вислів Вінні Пуха ”
Мета: розвиток зорових уявлень, уміння вичленувати й утримати образ знака (літери), розвиток дрібної моторики руки.
Інструкція: „Діти, зараз я напишу речення на дошціЦе речення написане англійською мовою. Спробуйте здогадатися, що тут написано?  Це речення говорить Вінні Пух”. Тут можна дати дітям трошки відпочити,  розповівши щось про Вінні Пуха і надавши їм можливість відгадати зміст вислову . І далі : „ Ви ще не знаєте англійської , але намагаєтеся переписати цей вислів собі на аркушах якомога точніше „ . Варто всіляко стимулювати виконання завдання : „ Перемалюйте хоча б одну літеру, це вже буде чудово. Але чим більше літер ви скопіюєте, тим краще „ .
      Пропонований вислів пишеться великими літерами на дошці:
                 „ ILIKESWEETS „ .
 
5. Методика „ Дзеркало „
Мета : спрямована на виявлення здатності до просторової операцій, конструктивній активності мислення, спостережливості, „ дзеркальності „ сприйняття, уваги, здатності о
орієнтуватися на зразок.
    Психолог на дошці малює рівнобедрений трикутник основою вниз, а нижче – квадрат і коло :                   
 

 











Інструкція : „ Діти, погляньте, що тут намальовано?  А тепер намалюйте цей малюнок „ догори ногами”, не перевертаючи аркуша „ .
    
   6. Методика !” Гарна, погана дитина і  я „
    Спрямована на виявлення особливостей особистісного розвитку, тривожності, прогнозу соціально – психологічної адаптації до школи, особливостей сімейних взаємин, можливих невротичних проблем у дитини, спрямованості особливості дитини, сприйняття і уявлень ( перцептивної зрілості ) дрібної моторики, енергетичних характеристик діяльності тощо.
   Інструкція: „ Діти , зараз ми з вами будимо малювати. Подивіться уважна на свої кольорові олівці і виберіть два найкращих . Покажіть мені , які олівці ви вибрали? – психологу варто демонструвати дітям необхідно від них дію, - А тепер переверніть свій аркуш паперу на чисту сторону і візьміть новий. Намалюйте у верхній частині аркуша два кола: одне коло – одним гарним олівцем, інше – іншим гарним олівцем.
     А тепер намалюйте тільки цими двома олівцями: хлопчики – найкращого хлопчика, дівчата – найкращу дівчинку.
    Малювати треба тільки двома гарними олівцями. Інші олівці брати не треба! „
    Після того, як діти закінчили виконання цього завдання, дітям дають інструкцію наступного етапу.
     Відкладіть ваші гарні олівці. І тепер знову виберіть два олівці. Покажіть мені свій вибір. А тепер намалюйте два кола цими поганими олівцями внизу свого аркуша. Одне коло насмалюйте одним поганим олівцем, а інше – іншим поганим олівцем. Ці кола треба намалювати внизу.
А тепер намалюйте цими „поганими” олівцями: хлопчики – найгіршого хлопчика, дівчата – найгіршу дівчинку. Малювати треба тільки двома поганими олівцями”.
Після завершення цього етапу починається останній.
Інструкція: „Діти, а тепер візьміть два найкрасивіших і два найгірших олівці. Покажіть мені свій вибір. А тепер – тут можна зробити паузу – намалюйте тільки цими чотирма олівцями самого себе”.
Деякі діти ще на самому початку можуть відмовитися від малювання: „Я не вмію!”. Кількість таких дітей зростає на останньому етапі. У цьому випадку бажано підтримати таких дітей: „Тобі дуже добре вдається! Малюй, як зможеш!”.
Нарешті дають остаточну інструкцію: „Поставте хрестик поруч з найкращим хлопчиком (дівчинкою), а поруч зі своїм портретом – „Я”.
Діти можуть малювати не тільки олівцями, а й фломастерами. Потрібно заздалегідь подбати про те, щоб у дітей був набір кольорових олівців (фломастерів). Нехай діти малюють так, як вважають за потрібне. Так малюнок стає проективнішим.

7. Проективна проба „Чарівна паличка” (модифікація Заззо)
Мета: є допоміжним засобом для визначення можливих емоційних проблем дитини. Також можна розглядати як додатковий адаптаційний прийом.
Інструкція: „Діти, зараз ми з вами пограємо. У мене для вас є чарівна паличка, і вона буде перетворювати вас на різних тварин. Але як тільки на болото прилетить лелека, ви станете жабенятами, всім потрібно сісти на свої місця-будиночки, інакше лелека когось піймає!”
Після цього дітям пропонується підвестися і за командою                                                          „ перетворюватися”: зараз хлопчики – жуки, дівчатка – метелики; а тепер – хлопчики – зайчики, дівчатка – білочки ; нарешті усі стають веселими жабенятами . На „ перетворення „ варто відвести не більше 3 хв, нехай це буде невелика розрядка й установка до виконання емоційно напруженого завдання.
Коли діти засвоять суть гри, їм потрібно запропонувати намалювати того,  на кого вона хотіла перетворитись.

8. Методика „Намисто -2”
Мета: - з'ясувати енергетичні та структурні особливості  діяльності дитини, творчу активність.
Інструкція: „ Діти, перед вами ще один разок. Намалюйте на ньому намистинки так, як вам хочеться „.
Під час виконання завдання психолог і асистент  повинні уважно стежити               уважно стежити за роботою дітей і зазначати:
-         напрямок малювання;
-         зміну напрямку малювання;
-         індивідуальні особливості малювання;
-         швидкість виконання роботи;
-         наявність стратегії у виконані завдання;
-         творчі компоненти.
 У процесі групового тестування психологу необхідно уважно зазначити  усі особливості поведінки дітей ( „ліворукість ”, емоційні реакції , швидкість виконання окремих завдань).
 Зручно виставляти свої оцінки на аркушах, на яких працює  дитина. Однак деякі діти можуть виявити здивування чи настороженість , тому варто насторожити їх: „ Я теж люблю малювати. Я іноді буду малювати щось на ваших аркушах, добре?


                                           






Кількісна оцінка «шкільної зрілості» складається з таких компонентів: 
·     мовний розвиток (уміння слухати і чути, уміння узагальнювати важливе, уміння викладати свої думки тощо);
·     розвиток зорових і зорово-просторових уявлень (перцептивна зрілість, зорово-просторова координація тощо);
·     розвиток дрібної моторики;
·     стомлюваність (працездатність);
·     стомливості емоційно-особистісного розвитку і мотиваційну готовність також можливо частково закодувати, але ці критерії розглядається окремо;
·     мовний розвиток – субтести «Намисто» за Венгером, «Четвертий зайвий»;
·     перцептивна зрілість і зорово-просторові уявлення – «Малюнок людини», «Дзеркало», «напиши своє ім'я»;
·     дрібна моторика (а також інертність нервово-психічних процесів, розподіл уваги тощо) – « Вислів».
Діапазон використовуваних оцінок, як правило, від 1 до 5 балів.Мовний розвиток (+МР)  А) «Намисто(за Венгером)»:5 балів – точне виконання завдання. Допускається незначний зсув намистинок до центру.За кожне порушення інструкції віднімається 1 бал. Закреслювання «зайвих» намистин, «підтирання» - навіть якщо завдання загалом виконане правильно – відіймається 1 бал.Б) «Четвертий зайвий»: кількісна оцінка складається з двох додатків: перша оцінка – рівень мовного розвитку(критерії наведені вище); друга оцінка – загальна кількість правильно обраних «зайвих» понять, максимум 4 бали. Разом максимальний бал за виконання «Четвертий зайвий» - 5+4=9 балів.
Загальне значення мовного розвитку складається з результатів обох субтестів, максимальне значення, таким чином, дорівнює:5+5+4=14 балів загальний мовний розвитокПерцептивна зрілість і зорово-просторові уявлення (+ЗП)Оцінка також складається х результатів виконання двох субтестів, але додатково розглядаються і деякі інші способи.«Перцептивна зрілість», «Малюнок людини». З усіх зображень за методикою «ГПіЯ» обирається краще, інтерпретація традиційна,за Йїрасеком.«Зорово-просторові уявлення» - «Дзеркало». Спосіб кількісного аналізу наведено вище. Додатково, навіть за ідеального виконання завдання, віднімається 1 бал за кожне «дзеркальне» зображення літер у пробі «Напиши своє ім'я», але не більш, ніж на 2 бали.Максимальна загальна оцінка за перцептивну зрілість:5+5=10 балів.«Дрібна моторика» (+М)Оцінка за пробам «Вислів», інтерпретується за Йїрасеком. Вислів легко читається, написаний не надто великими літерами – 5 балів.Літери дуже великі, є дрібні помилки, але прочитати його можна – 3 бали.
Написано чи можна розібрати 2-4 літери – 2 бали.Написано чи можна розібрати як 1 літеру – 1 бал.Максимальний бал – 5.Стомлюваність (-С)Оцінюється переважно за останньою пробою – «Намисто – 2». Є кількісним критерієм зі «зворотним знаком»: чим стомлюваність вища, тим гірший прогноз успішності дитини.
Критерії:-1- дитина заповнює намистом усю «нитку», тільки розміри намистин трохи збільшуються до кінця; якість розфарбовування погіршується чи зменшується кількість використовуваних олівців під час розфарбування; залишається незаповненим кінець «нитки» (не більш 1/5);-2- перелічені вище ознаки зустрічаються пазом(від 2 до 3 ознак); або дитина не розфарбовує намисто зовсім, або розміри намиста набагато більші (ніж у намиста за Венгером – перша проба) і розфарбовані вони дуже неохайно, або залишаються більш ніж 2/3 незаповненої нитки;-3- намистин дуже мало, вони не зафарбовані і намальовані неохайно;
-4- дитина не виконала завдання зовсім.Наявність творчих елементів (різна форма намистин, додаткові деталі), а також явне дотримання стратегії (розфарбування намистин більш ніж  3 кольорами повторюваним візерунком), навпаки, свідчить на користь більшої. Працездатності (+1 бал).Загальна оцінка рівня психічного розвитку визначається за формулою:Заг=МР+ЗП+М-С,де:Заг – загальний бал рівня психічного розвитку дитини.МР – загальний бал мовного розвитку.ЗП – загальний бал розвитку зорово-просторових уявлень.М – бал за розвиток дрібної моторики.
-С – бал за втомлюваність.Нормативи:МР – 10 – 11 балів;ЗП – 8 балів;
- М- 3,5 бали;- -С-  -1 бал;Заг – 21-22 бали.   

  

Форма психологічного висновку

П.І.Б. _____________________________________________________________
Вік_______________________________________________________________
Дата обстеження ___________________________________________________

1.     Поведінка під час обстеження___________________________________
2.     Загальна поінформованість _____________________________________
3.     Мовний розвиток:
-         здатність слухати і переносити на план практичних дій мовну інструкцію;
-         здатність до аналізу-синтезу і сформованість конкретних понять;
-         мовна пам'ять (опосередковане запам’ятовування).
4.     Сформованість зорових уявлень ________________________________
5.     Сформованість зорово-просторових уявлень_______________________
6.     Увага:
-         концентрація уваги;
-         розподіл уваги (уміння працювати за зразком);
-         переключення уваги.
7.     Розвиток дрібної моторики _____________________________________
8.     Працездатність та інші особливості діяльності____________________________________________________
9.     Навчальна мотивація___________________________________________
10.                     Довільність __________________________________________________
11.                     Рефлексія ____________________________________________________
12.                     Креативність _________________________________________________
13.                     Емоційно-особисті особливості __________________________________


Загальні рекомендації ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________





Психолог    _______________

Анкета
„Наскільки батьки знають свою дитину? „
Мета: Анкета дає змогу визначити, наскільки в дитини розвинені вольові якості – стійкі способи саморегуляції, діяльнісна спрямованість (трудова, навчальна) та здатність до спілкування.
Інструкція: Пропонується перелік запитань з варіантами відповідей, з яких необхідно вибрати одну. Батькам учнів пропонується заповнити бланк відповідей, у якому необхідно вказати поряд з номером літеру варіанта обраної відповіді.
  1.Чи достатньо сформовані у дитини гігієнічні навички (чистити зуби вранці, мити руки перед їжею)? 
а) робиться завжди сам(а), без нагадування;
б) робить завжди, але інколи треба нагадувати;
в) без спеціального нагадування не робить.
   2. Чи допомагає дитина вдома по господарству (миє посуд, прибирає постіль, накриває на стіл)?
а) постійно;
б) часто;
в) інколи, рідко;
   3. Чи є у дитини стійкі навички самообслуговування (може самостійно зробити бутерброд, одягнутися відповідно до погоди, завязати шарф тощо)?
а) так, достатньою мірою;
б) так, деякі;
в) немає;
   4. Чи вміє дитина самостійно підтримувати увагу протягом  15-20 хвилин, коли знаходиться сама (наприклад, у ході читанні вголос, малюванні, грі)?
а) часто вміє;
б) інколи;
в) не вміє;
   5.Чи здатна дитина керувати своїми бажаннями (не їсть перед їжею цукерок, хоч вони їй доступні; не капризує, коли старші щось заборонили)?
а) достатньою мірою;
б) інколи;
в) не вміє;
   6. Чи вміє дитина поводитися за столом ( правильно сидить, охайно сидить)?
а) зазвичай так;
б) вміє, але робить це далеко не завжди;
в) не вміє;


  7. Чи є у дитини більш-менш стійкі інтереси: слухання музики, малювання, заняття мовами, конструювання, ліплення з пластиліну тощо?
а) всі досить стійкі;
б) інтереси є, але весь час змінюються;
в) наявні інтереси відсутні.
   8.Чи вміє дитина поводитися у колективі, в публічних місцях (не перебиває старших, без нагадування вітається, прощається, дякує)?
а) вміє;
б) вміє, але ніколи доводиться нагадувати;
в) не вміє;
   9.Чи дотримується дитина певного режиму дня (час прогулянки, їжі, сну)?
а) зазвичай так;
б) взагалі дотримується, але інколи порушує;
в) ні;
   10.Якщо дитина ставить запитання, чи завжди вона вислуховує відповідь на нього?
а) так, з цікавістю вислуховує пояснення;
б) так, хоча інколи відволікається;
в) частіше запитує просто так, не потребуючи відповіді;
   11. Чи прибирає за собою іграшки після гри, альбом після малювання. Книжки, зошити після читання, письма?
а) завжди;
б) після нагадування;
в) не прибирає.



















П. І. П. –
Дата заповнення:
Бланк відповідей до анкети –
„На скільки батьки знають свою дитину”

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11

А
А
А
А
А
А
А
А
А
А
А

Б
Б
Б
Б
Б
Б
Б
Б
Б
Б
Б

В
В
В
В
В
В
В
В
В
В
В
сума



П. І. П. –
Дата заповнення:
Бланк відповідей до анкети –
„На скільки батьки знають свою дитину”

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11

А
А
А
А
А
А
А
А
А
А
А

Б
Б
Б
Б
Б
Б
Б
Б
Б
Б
Б

В
В
В
В
В
В
В
В
В
В
В
сума



П. І. П. –
Дата заповнення:
Бланк відповідей до анкети –
„На скільки батьки знають свою дитину”

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11

А
А
А
А
А
А
А
А
А
А
А

Б
Б
Б
Б
Б
Б
Б
Б
Б
Б
Б

В
В
В
В
В
В
В
В
В
В
В
сума



П. І. П. –
Дата заповнення:
Бланк відповідей до анкети –
„На скільки батьки знають свою дитину”

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11

А
А
А
А
А
А
А
А
А
А
А

Б
Б
Б
Б
Б
Б
Б
Б
Б
Б
Б

В
В
В
В
В
В
В
В
В
В
В
сума








Анкета
„Чи готові Ви віддати свою дитину до школи?”
Мета: визначення рівня психологічної готовності батьків віддати свою дитину до школи.
Інструкція : У бланку відповідей необхідно зафіксувати свою згоду /незгоду з наведеним твердженням.
1.     Мені здається, що моя дитина вчитиметься гірше за інших.
2.     Я побоююсь, що моя дитина часто ображатиме інших дітей.
3.     На мій погляд, чотири уроки – це надмірне навантаження на малюка.
4.      Важко бути впевненим , що вчителі добре розуміють дітей.
5.     Дитина може спокійно вчитися тільки в тому випадку, коли її навчає рідна мати.
6.     Важко уявити, що першокласник може швидко навчитися читати, писати, рахувати.
7.     Мені здається, що діти в цьому віці  ще нездатні товаришувати.
8.     Боюся навіть думати про те, що моя дитина обходитиметься без денного сну.
9.     Моя дитина часто плаче, коли до неї звертається доросла незнайома людина.
10.                        Моя дитина ніколи не ходила до дитячого садка і весь час проводила з матусею.
11.                        Початкова школа, на мою думку, рідко здатна чогось навчити дитину.
12.                        Я побоююсь, що однокласники дражнитимуть мою дитину.
13.                        Мій малюк значно слабший за своїх однолітків.
14.                        Боюсь, що вчитель не зможе правильно оцінити успіхи кожної дитини.
15.                        Моя дитину часто каже : „ Мамо, ми підемо до школи разом!”













 П.І.П……………………………………………………………………………….
Дата заповнення…………………………………………………………………..
Бланк відповідей до анкети „Чи готові Ви віддати свою дитину до школи?”
1
2
3
4
5
1)+
2)-
3)
4)
5)
6)-
7)+
8)
9)
10)
11)+
12)
13)
14)
15)
Сума   +






П.І.П……………………………………………………………………………….
Дата заповнення…………………………………………………………………..
Бланк відповідей до анкети „Чи готові Ви віддати свою дитину до школи?”
1
2
3
4
5
1)+
2)-
3)
4)
5)
6)-
7)+
8)
9)
10)
11)+
12)
13)
14)
15)
Сума   +






П.І.П……………………………………………………………………………….
Дата заповнення…………………………………………………………………..
Бланк відповідей до анкети „Чи готові Ви віддати свою дитину до школи?”
1
2
3
4
5
1)+
2)-
3)
4)
5)
6)-
7)+
8)
9)
10)
11)+
12)
13)
14)
15)
Сума   +






П.І.П……………………………………………………………………………….
Дата заповнення…………………………………………………………………..
Бланк відповідей до анкети „Чи готові Ви віддати свою дитину до школи?”
1
2
3
4
5
1)+
2)-
3)
4)
5)
6)-
7)+
8)
9)
10)
11)+
12)
13)
14)
15)
Сума   +









                                         Анкета
           діагностики орієнтації в навколишньому просторі

                  Запитання
                  Відповіді


      Повна           Неповна               Не відповів

1.
Назви своє прізвище, ім’я, по батькові



2.
Назви прізвище, ім’я, по батькові мами, тата.



3.
Ти дівчинка чи хлопчик, ким ти будеш, коли виростеш,-тіткою чи дядьком?



4.
У тебе є сестра (брат), хто старший?



5.
Скільки тобі років? А скільки буде через рік, два?



6.
Зараз ранок чи вечір (день чи ранок)?



7.
Коли ти снідаєш-увечері чи вранці? Обідаєш уранці чи вдень? Що буває раніше-обід чи вечеря? День чи ніч?



8.
Де ти живеш? Назви свою домашню адресу.



9.
Ким працює твій батько?



10
Ти любиш малювати? Якого кольору олівець, стрічка, плаття тощо?



11
Яка нині пора року-зима, весна, літо чи осінь? Чому ти так вважаєш?



12
Коли можна кататись на санках-узимку чи влітку?



13
Чому сніг буває взимку, а не влітку?



14
Що робить листоноша, лікар, учитель?



15
Навіщо у школі потрібні дзвоник, парта, портфель?



16
Ти сам(а) хочеш піти до школи?



17
Яку руку піднімають учні у школі, коли хочуть відповісти?



18
Покажи своє праве око, ліве вухо. Для чого потрібні очі, вуха?



19
Яких звірів ти знаєш? Яких птахів?



20
Хто більше-корова чи коза? Птах чи бджілка? У кого більше ніг-у собаки чи півня?



21
Що більше 8 чи 5; 5 чи 3? Порахуй від6 до 9; від 5 до 3.



22
Що потрібно зробити, якщо ненавмисне зламаєш чужу річ?












Немає коментарів:

Дописати коментар